Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1396334
Hej
Funderar på byta tjänstebil från fullutrustad V90 CC D5 till laddhybrid och tänkte kolla hur andra tänker.
Som jag själv känner så byta bil måste ju synas och kännas från förarplatsen annars är det ingen idé att byta, detta tillsammans med den i mitt tycke tveksamma AWD-lösning gör att jag tittat på BMW X3 och faktisk inte lockas speciellt av XC60.
Inredningen och AWD lösningen i Toyota Rav4 väger emot där, även om tester visar att den skall klara det mesta en vanlig köpare kan utsätta bilen för.

Jag vet ju vart frågan ställs så svaren kan ju anas men ändå, vad anser forumet om detta?
#1396342
Det är lite svårt att hänga med i vad du skriver. Jag tolkar det som att du inte gillar XC60s AWD och inredning medan du tycker Rav4 är bra på dessa punkter? Jag har varit runt och testat dessa bilar inkl Audi Q5, men den senare skippar vi här.
X3 är enligt mig en strålande bil. Skulle själv valt den om jag hade råd. RAV4 verkar mkt bra som plugg in hybrid. XC60 är också en bra bil, men tycker inte den kan konkurrera med X3 i något sammanhang mer än pris och inte heller med RAV4 om vi jämför plugg in hybriderna. Skulle jag köpa plugg in hybrid skulle jag med stor säkerhet välja RAV4.
#1396360
För att kanske förtydliga mina tankar kring detta
XC60: Känns och ser ut som min V90CC inifrån, är tveksam till att 3 år till med samma inredning lockar. Tekniskt sätt snabb som en raket men det är inte av intresse samt lösningen med elektrisk AWD som inte lockar. Kan bli dyr med inscription B&W etc som jag har idag. Skall tilläggas att min V90CC haft alla möjliga fel, (PP-slangen bytt 3 ggr, fjädringskompressor bytt, diverse el-spöken) vilket påverkar. Har varit mer på verkstaden med denna bil under drygt två år än de tre volvobilar och en audi jag hade före denna.
BMW X3: Nytt och fräscht sett från förarplatsen, trevlig AWD-lösning och teknik generellt, kan bli ännu dyrare än XC60 med alla bra att ha funktioner.
Toyota Rav4: Inte speciellt nytt och fräscht sett från förarplatsen, elektrisk AWD, kostar fullutrustad som en snålt specad XC60 eller Q3, svårt att ens komma över 600 tkr.
Audi Q5: Har inte provat men kostar säkert som en X3 eller mer.

Som egen företagare så bestämmer jag själv lämplig bil och tänker man ekonomiskt så är det trolig fördel för Toyota Rav 4 plugin som fått väldigt bra kritik i USA för bränsleekonomi etc.
Mycket att klura på och tillslut blir nog en fråga om tillgänglighet och leveranstider.
#1396363
RAV4 har ju grym räckvidd på el som plugg in hybrid. Den nya RAV4 är ju dessutom ganska snygg. Jag satt bra i den också. Men sitter ännu bättre i XC60 som för mig är den bästa bil jag suttit i om man tänker förarposition. Sedan är ju BMW BMW om man säger så. Har dock inte koll på vart i modellcykeln X3 är? Kommer det en ny snart? Q5 känns modernare, men skulle aldrig välja Audi före BMW.
#1400303
Jag kan förstå att du funderar på BMW men gillar du verkligen säten, inredning samt styrning dvs att den måste rattas, inte som en Audi eller Volvo som bara kör rakt fram så man kan slappna av lite? Jag tycker nog att Volvo har lyckats nog så bra med att skapa en förarmiljö man känner sig harmonisk i. Samt i Sverige blir alltid Volvo bäst i längden med sina säten, hel/halvljus, funktioner som är lämpade för svensk vinter etc. BMW's AWD (iofs på en BMW 520d X-drive 2019) tyckte jag var lite sen, man hann sladda till någon tiondels sekund innan den reagerade minns jag. Audis Quattro är nog outstanding när det gäller AWD...

Sen RAV4, jag har iofs inte provkört Plug in modellen utan bara Hybriden och de kör ju på med sin steglösa automat som de har i så många av sina bilar och jag tycker den är hemsk, man gasar men det enda som händer är att motorljudet ökar markant och man segar sig framåt, en plug in borde iofs bli lite rappare men frågan är om känsla i mångt o mycket blir densamma, men det borde ju en provkörning svara på. Inredningen blev jag heller inte så imponerad av, man ska ju trivas i sin förarposition tänker jag. Sen när det gäller räckvidd på el så är ju RAV4 riktigt bra på papperet men hur många kronor blir det i praktiken om du pendlar 7.5 mil ToR fem dagar i veckan o kan ladda åt båda håll. Gissar att du spar ca 5000-7000 kr på ett år med RAV4 och i det här sammanhanget så kan jag lova att Volvon kommer vara roligare att åka i och köra....dessutom är det en optimal körcykel för RAV4 som ses ovan, kanske inte alla som kör så...och då blir ekvationen lite sämre för RAV4ns del.
Om jag vore du skulle jag provköra en V60 Recharge och därefter känna efter igen... :-)
#1400378
Nu blev det en bra utrustad X3 som fanns tillgänglig för snabb affär.
Går lugnt och stabilt på väg och inte minst tyst även när motorn är igång.
Skiftet mellan el och motordrift märks inte annat än att det indikeras.
Väldigt nöjd så långt, nu väntar jag bara på lackskydd om en vecka samt att hyresvärden skall få till laddbox i garaget vilken vecka som helst.

Lite off-topic men ändå. Sålde Volvon via Cardrop och fick 10% mer än vad Volvohandlarn bjöd när jag funderade på en V60 T6 te i r-design som jag tycke lät burkig från bagaget och framförallt var den för låg för min smak.

Har en V40 CC T3 som andrabil, den funkar perfekt till det den är tänkt och ännu inget ända problem på snart 8 månader så var det ju inte med V90 CC’n vilket bidrog till beslutet att prova BMW. Kanske kommer jag att bittert ångra mig om något år men det är ju bara en bil.
#1400409
Aha den fanns tillgänglig direkt, det är alltid en fördel om det passar behoven. Och då har du ju testat även V60 Recharge så du vet hur den känns.

BMWn går säkert riktigt ok den med! Jag är själv inte Volvo frälst på något vis men när jag tittar i backspegeln på alla de bilar jag haft under åren så är det Volvo jag varit mest nöjd med i efterhand. Samt Bilia i Uppsala är en bra återförsäljare med bra verkstad som jag hoppas de får fortsätta vara.... Har haft många olika modeller av bla Volvo, Audi, VW, BMW, Toyota, Peugeot, Kia men den bil jag minns som allra bäst var en Saab 9000i med automat o bensinmotor årsmodell 1990...wow! Hade Saab funnits idag så.... Vore intressant o höra om 1 år vad du tycker om BMWn då? Jag köpte en BMW 520d X-drive 2019 men sålde den 9 månader senare då jag tyckte man blev stressad av att köra den, den kändes inte så harmonisk helt enkelt, men en X3 SUV är nog mer laidback kan jag tänka mig, lite mer SUV helt enkelt. Men som du skriver, det är ju bara en bil. :-)
#1400426
Det är ju bara att gratulera! Jag har ägt 2 fabriksnya BMW och jag är helt såld på märket. Men lite för dyra för mig/oss just nu. Sedan är ju bilar bra på lite olika saker. Min XC70 D5 var tex bekvämare än min 330iA om man körde motorväg i Sverige. Och den hade större bagagekapacitet.. :-D

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]