Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aldrigstanna
Min uppsmörjning hjälpte inte alls. Den orkar liksom inte dra runt vindrutetorkare själv, den stannar på mitten ungefär. Trodde jag var rätt ute då pinnen satt fast. Kunde inte se att kugghjulet var slitet, men det kanske det är ändå.
Får ta ner det igen, skulle vilja smörja kugghjulet, fick inte loss det igår. Hur tar man loss hjulet egentligen?
Jag har den med svart sammanhållande plast runt pinmem, inte samma som han skåningen i videon. V70 2006.
av aldrigstanna
ThomasNygards skrev: sön 03 maj 2020, 11:06
vetten skrev:
Den videon inspirerande mig till att fixa felet! Men de nyare modellen skiljer sig lite. Verkar vara en bussning längst ut som kärvade på min och inte längre in som i videon. Och det där plasthöjet går inte att få av längre för det ser ut att sitta ihop med hela huset.
Det syndes att någon försökt få av det på min men misslyckats. Men annars är det i princip samma.
Har samma som du då. Min fungerar fortfarande inte trots insmörjnimg. Ska ta mer den igen och försöka rengöra kugghjulet...
av ThomasNygards

aldrigstanna skrev:
Har samma som du då. Min fungerar fortfarande inte trots insmörjnimg. Ska ta mer den igen och försöka rengöra kugghjulet...
Borde inte bara vara en smutsigt kugghjul. Löper axeln lätt i bussningen? Har gjort rent kontaktbanorna? Kan ju vara att den har dålig elektrisk kontakt med. Ett långskott kanske.
av aldrigstanna
ThomasNygards skrev: tor 03 sep 2020, 08:46
aldrigstanna skrev:
Borde inte bara vara en smutsigt kugghjul. Löper axeln lätt i bussningen? Har gjort rent kontaktbanorna? Kan ju vara att den har dålig elektrisk kontakt med. Ett långskott kanske.
Kugghjulet satt väldigt hårt men å andra sidan så snurrar ju maskinen men bladet fastnar och orkar inte dra runt hela fönstret. Tyder det på kasst kugghjul?
Vilken bussning? Är lite orolig för att ha sabbat något, men den verkar dock fungera lika dåligt som innan :-D
Efter insmorningen kan man lätt och mjukt snurra runt axeln för hand.
Dålig elektrisk kontakt tror jag är ett långskott..
Hade väldigt gärna velat laga skiten utan att behöva köpa nytt. Kanske ta loss luggen, rengöra motor taggarna samt kugghjulet, och sen på med nytt smörj.
av ThomasNygards

aldrigstanna skrev:
Kugghjulet satt väldigt hårt men å andra sidan så snurrar ju maskinen men bladet fastnar och orkar inte dra runt hela fönstret. Tyder det på kasst kugghjul?
Vilken bussning? Är lite orolig för att ha sabbat något, men den verkar dock fungera lika dåligt som innan :-D
Efter insmorningen kan man lätt och mjukt snurra runt axeln för hand.
Dålig elektrisk kontakt tror jag är ett långskott..
Hade väldigt gärna velat laga skiten utan att behöva köpa nytt. Kanske ta loss luggen, rengöra motor taggarna samt kugghjulet, och sen på med nytt smörj.
Någon form av glidlager som axeln snurrar i är det ju. Det verkar du redan ha smort upp.

En begagnad kan du ju annars köpa via laga / bildelsbasen eller kanske på en självplock om du har tur.
Du borde ju se på kugghjulet om det är skadat så pass att det kuggar över.
av aldrigstanna
Precis satt ihop det igen. Kugghjulet var skadat... Typ 1/3 helt nedbrönda kuggar. Har flyttat hjulet, får se om det hjälper.
Väntar annars på ett svindyrt kugghjul från enau, har även lagt beslag på en fungerande motor beg för 200 kr som jag får snart. Men hade varit skoj om det fungerade nu.
Om hustrun kommer hem snart så går jag ut och provar direkt.
Nu passar jag lillen samtidigt som jag skruvar torkarmotor :-)
av aldrigstanna
Nej verkligen bra pris. Men har ej provat den enbart gått på utsaga att den är bra...

Har nu provat min igen. Det fungerar fortfarande inte! Antar att de slitna kuggar a fortfarande går emot motorn, trots att jag vridit kugget ett halvt varv...
av ThomasNygards
aldrigstanna skrev:Nej verkligen bra pris. Men har ej provat den enbart gått på utsaga att den är bra...

Har nu provat min igen. Det fungerar fortfarande inte! Antar att de slitna kuggar a fortfarande går emot motorn, trots att jag vridit kugget ett halvt varv...
Mekanismen är sådan att det hjulet går runt runt. Det vänder aldrig, vilket inneär att du behöver alla kuggar, tyvärr.
Bra pris på den begagnade, om den fungerar!
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]