Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1398953
Lobocut skrev:Mellan 200-300kr per däck bör det kosta. Allt över det, då är det bara att hitta ett nytt ställe.

Ett annat fenomen jag har märkt av, det är att man även gör skillnad på SUV och vanlig bil. Att skifta hjulen på en SUV är ofta dyrare. Jag har ifrågasatt detta, men ingen har lyckats förklara vad orsaken till detta är.
Är nog bara för att de är tyngre, inte kul att kränga SUV däck en hel vinter-säsong. Då behöver man nog en anställd till.
Samma med 20tum med lågprofil och över är väl ökade kostnaden är mestadels för att de repas lättare.
#1398979
KalleJ skrev: lör 29 aug 2020, 17:02
Lobocut skrev:Mellan 200-300kr per däck bör det kosta. Allt över det, då är det bara att hitta ett nytt ställe.

Ett annat fenomen jag har märkt av, det är att man även gör skillnad på SUV och vanlig bil. Att skifta hjulen på en SUV är ofta dyrare. Jag har ifrågasatt detta, men ingen har lyckats förklara vad orsaken till detta är.
Är nog bara för att de är tyngre, inte kul att kränga SUV däck en hel vinter-säsong. Då behöver man nog en anställd till.
Samma med 20tum med lågprofil och över är väl ökade kostnaden är mestadels för att de repas lättare.
Nja, det beror ju helt på vad det är för SUV. Man kan ju komma med en SUV med 16 tums hjul, eller en vanlig personbil med 20 tum. Oavsett vad du har för storlek så får du betala SUV-priset.
#1398981
Håller med, halvknäppt att man tar mer betalt för en suv, hade större både fälg och däck på V60:n än grannen har på sin Range Rover och sin Land Rover ;-)
#1399005
fjohan82 skrev:
DOdell skrev: ons 26 aug 2020, 11:53 Fick en offert av Bilia: 3840kr för att montera egna däck på fälg. Lite galet i min mening så det är en maskin som gör arbetet? Finns det något billigare rek ställe?

Tack 😅
Tycka vad man vill om dom, men Däckskiftarna som slår upp tält höst och vår på olika ställen är nog lite billigare...
https://www.dackskiftarna.se/om-oss/vara-stationer_1
Jag skiter nog fullständigt i vad de har för lön om jag skulle använda mig av en firma som kunde lägga om mina däck, nu har jag förmånen att det inte kostar mig en en ettöring, därav at jag köpt mina däck på nätet de senaste 12 åren
#1399314
Nej, alla med en däckfirma och lite kompetens ska kunna få det bra. Skanstulls däck som jag länkade till är väldigt kompetenta.
#1399332
Lövet skrev:Nej, alla med en däckfirma och lite kompetens ska kunna få det bra. Skanstulls däck som jag länkade till är väldigt kompetenta.
Haha ja sedan har du kladdnissar.
Hade hjul inne på en verkstad för just balansering.
Och när jag hämtade så satt ena med outside inåt och ett annat hade dom tejpat flera vikter på varandra.

Ja dom fick göra om, och sedan tack ej återkommande kund
#1399333
Ibland måste man tejpa vikt på vikt, av den anledningen att det är stor obalans.
Hjälper inte alltid att rotera däcket på fälgen.
Men jag hade absolut inte tagit var som helst eftersom jag är noga, olika maskiner balanserar olika bra. Sen har du faktor underhåll, faktor slitage, och faktor människa.
#1399335
TommyP86 skrev:Ibland måste man tejpa vikt på vikt, av den anledningen att det är stor obalans.
Hjälper inte alltid att rotera däcket på fälgen.
Men jag hade absolut inte tagit var som helst eftersom jag är noga, olika maskiner balanserar olika bra. Sen har du faktor underhåll, faktor slitage, och faktor människa.
Dom hade inte en testat rotera däck. frågade. Nä varför då, blev svar. Så här var faktor människa :)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]