Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
Hej igen! :( Önskar faktisk jag slapp fråga så mycket om gummans V40 :wink: Det är en -98 som behöver nya bussningar...
Är det jävligt att byta? Ser ut att sitta otroligt trångt till, kanske någon har tips på underlättande verktyg eller arbetssätt?
av soderstrm
hallå.. Jag bytte mina på en -98 också för någon vecka sedan och det var riktigt dryyyyyyyygt. Tog säkert 6 timmar. :( enligt haynes boken skall man plocka ned balken för motorn och avgasrören styrväxel mm. Det tyckte jag lät värre så jag pillade på med att få bort dom ändå. Jag provade många olika verktyg och det som var enklast var en led-nyckel 12-13 mm tror skallen var 12mm. man kunde enbart snurra skruven max ett kvarts varv åt gången så därför det tog sådan tid. Samt ganska många sår på händerna för att det var så trångt! På volvo kostade bussningarna 680:- cirka. jag köpte på autoexperten gick då på ca 380:- :wink: ....Dom nya du köper ser säkert inte likadana ut, dom verkar ha ändrat utförandet på bussningarna. Sedan tog jag längre bultar än de som följde med underlättade monteringen väsentliggt. Men dom går att byta bara man har tålamod :D kankse finns något bättre sätt än det jag gjorde men tror inte det... :(
av Djinn
Bytte bussningarna på verkstad, och åkte på hjulinställning efter det. Bilen slingrade sig som den värsta orm.
Så nog är det ett jävla pill och bök alltid, verkar ju som om man måste lossa på det mesta för att få dit skiten.

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]