Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Nu behöver jag er hjälp!
Besiktade pärlan och fick för högt värde på CO vid 2500 varv! Dvs 0,7 (0,3)

Övriga Värden:
CO: 0,5 (0,5)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var varmkörd - ca 30 minuter så kattarna borde varit varma. Besiktningsmannen tog en extra runda och varvade motorn ca 15 sek två gånger. Värdet rörde sig inte alls.

Bytte kattarna förra året i augusti och då även lambdasonden då den gick för fett (alla värden dvs CO, HC, Lambda och CO 2500 låg fel) och sonden var missvisande. Gick då igenom besiktningen efter bytet (kan varit lite sotig motorn - besiktade ca 10 dagar efter bytet) - fastän besiktningsmannen då fick pressa den genom att varva rätt kraftigt för att få ner värdena.

2019:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,1
HC: 21 (200)
Lambda 1, (0,97-1,03)

Nu 2020 efter ca 100 mil är värdena:
CO: 0,5 (0,5)
CO 2500: 0,7 (0,3)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Tacksam för all hjälp och tips!
Dags för oljebyte, oljefilter, Luftfilter, tändstift??? Kanske en liten läcka på avgassystemet före Lambdasonden (vet ej om du har en eller flera) Är där några felkoder? Alla felkoder tänder inte varningslampan. Termostat? Dålig temperatur på motorn? Temperaturen kan vara låg även om mätaren står som den ska, då blir inte motoroljan tillräkligt varm när du kör så lite. Det samlar på sig bensinrester, kondensvatten och liknande som kan försämra avgasvärden.
Slå i några flaskor k-sprit ordnade biffen på en polares Volvo 164 som rullat 30000 mil, bilprovningen kliade sig i huvudet och knackade på sin utrustning. Det vart nära ett nollvärde

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Har haft samma problem på Jaguaren jag hade. 4 liter motorvolym och två katalysatorer. Ny olja, oljefilter, tändstift och luftfilter, sedan ut och köra en runda som en biltjuv gjorde susen.
Varje år bytte jag olja och oljefilter innan besiktning, och en runda på en halvtimme som värmde upp motorn ordentligt. Drygt tio årliga besiktningar gick den sedan igenom utan anmärkning.
Hmm alla värden är ju på gränsen. Något högt lambda och HC kan ju tyda på att luft läcker in innan mätaren. För att få knattarna riktigt varma gäller det att segdra på hög växel. Nu antar jag att man inte kan låsa växlarna på en så gammal låda, men man kan hitta en uppförsbacke att segdra och gärna vänsterbromsa lite så motorn går riktigt tungt. Sedan ska man inte stå och vänta länge utanför stationen utan komma i tid
Dom andra debattörerna har redan nämnt oljebyte och det är viktigt. Det är så numera att man skall byta olja varje år i bilar. Det gör man lämpligast inför den kommande vintern. Det är då som påfrestningen på oljan är extra krävande.
Så oavsett hur många mil du har kört, byt oljan före vintern.
Värderna "2019" kan ju inte ha underkänts?

Vad var anledningen till att lamdasonden/erna byttes?
Hur vet du att den/dom var missvisande?

Antar att det är både bank1 och bank2 på den bilen?
(Dvs två katalaysatorer).
Kan det vara 4st lamdasonder?
Då frestas många till universella dito.
= släng i elektronikbingen direkt och spara tid.
Eller låt bli att köpa och spar pengar.

Lite lika med universella katalysatorer.

Lamdavärdet på protokoll från bilprovningen är vad som kommer ut BAK, så en läcka var som helst efter vägen påverkar lamdavärdet rejält uppåt, SAMT att lamdavärdet därmed inte är ett bra mått på hur bra reglersonden/erna jobbar.
Eller analyssonder för den delen.

Hög lamda = för mycket syre= går snålt.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det är klart, det har jag inte tänkt […]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]