Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av azith
Ventilerna som tickar på bilen. Tickar inte enormt mycket men om man slår av fläkten i bilen så kan man höra tickandet mycket svagt innifrån med.
Har även märkt att det "rasslar" någåt vid högra framdäck alltså närmare motorn där multiremmen sitter, det rasslande ljudet kommer om man gasar till kanske 1100rpm sen försvinner det. Låter alltså när man är ute om kör med då man kommer till 1100rpm CA, som om det går tungt för motorn. lite som att en plåtbit sitter löst och vinbrerar. Vaf kan det vara tro?
Användarvisningsbild
av CarMan
hjälpremen kan låta om frihjulet på generatorn pajat.

ventiltick kan vara insprutar tick?
vad har du för oljetryck?
Användarvisningsbild
av Åba
CarMan skrev: Om man vill kan man ju dra slutsatsen att oljan har lika svårt att komma åt at smörja på alla ställen som att leta sig ut ur motorn.
Ja, men jag vill inte dra den slutsatsen... :)
CarMan skrev: Droppar det från motorn är det nått som är trasigt...
Ska jag börja felsöka på en motor som är ca 10 år gammal och 19000 mil (med allt vad det innebär), bara för några droppar olja/dygn?
Nej, tror inte det...
av KalleJ
@aldrigstanna, Skulle aldrig slänga i 10W såhär års. På våren möjligtvis och byte innan frosten kommer. [Gränsfall om du bor i Skåne/Blekinge.]

Ta en 5w-40 med högre VI istället, läs PDF sheet från tillverkarna. Eller 5w-50 men inget jag skulle rekommendera egentligen. Även om jag kört sommarbilar på 5W-50 tidigare dok Honda utan turbo.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Oljeklassvalet är störst beroende på tänkta bytesintervallen för bruksförhållandet ifråga.
(Kort/långkörning spelar stor roll)

ACEA A3B3 bör väl duga för 1500mil om man inte kör så jättemycket kortkörningar kan jag tycka.

10w 40 fungerar nog fint söderut i Europa i alla fall.
Men jag skulle inte rekommendera det om det ofta är kallt.
Det finns en kurva över viscositet kontra temperatur i instruktionsboken.
Följ den.

Så viscositetsvalet handlar om var hemvisten är.

Turbomotor och oljekonsumtion låter som läge att kolla upp vevhusventilationen.
Det problemet löser ingen tjockare oljeviscositet.
av aldrigstanna
Har slut på ideer och vevhusventilationsrengöring är vad som ska göras. Ska köpa in olja för att skölja genom motorn, samt efter det fylla på olja, efter att vevhusventen är bytt!

söker fö tips på vevhusventilationskit att köpa om någon vet?
av aldrigstanna
Bytt vevhus för några månader sedan. Fortsätter dra olja. Hittar inga läckor.
Vad sägs om att gå upp till 5-40 olja kan det hjälpa? Ska egentligen ha 0-30 A5.
Användarvisningsbild
av Vinkeljärn
Är det inte så att oljor är tex fast 40 och bredden (0-40) skapas genom tillsatser. Jag har lärt mig att det är tillsatserna som tappar sin funktion först. Ny olja när det är kallt blir lite viktigare då, därför byter jag på hösten.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]