Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av belito
#1397831
Hej,
Jag är i valet och kvalet mellan en Diesel eller laddhybrid när jag ska köpa nästa bil.
Laddhybriden är ju såklart dyrare men om man kan köra mycket på El tänker jag att man kan räkna hem mellanskillnaden mellan priserna

Nu till min fundering. Vi kör ca 1500 mil och 95 % av vår körning är kortare sträckor. Så ur det perspektivet känns ju eldriften optimal, men hur bra funkar eldriften? Kan jag räkna med att man kan använda eldriften fullt ut varje sträcka så att jag kan räkna hem mellanskillnaden?

Jag kommer köpa bilen privat.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1397839
Även om du inte kan räkna hem är det värt känslan att slippa starta motorn. Jag kör minst 95% på ren el och bensinräkningen är några 100:- om året.
Användarvisningsbild
av coachen
#1397870
Beror lite på hur tätt era resor kommer, tar ju sin tid att ladda på batteriet. Jag kör 100% el till och från jobbet plus shopping. Chocken kommer när jag hänger på husvagnen men det får jag leva med ;-)
av pularn
#1397954
Har en D5 twin engine, väntar på nästa som blir en T6. Jag kör normalt 16 km till jobbet, 16 km tillbaka. Det blir 100% på el, utom några sekunder då och då när man trycker lite "för mycket" på gasen. Kör då i hybrid läge. I pure läge skulle troligen dessa sekunder inte inträffa. Sedan är det vanligt att jag kör något ärende under dagen, eller på väg hem. Då blir det några mil till, och jag får köra sista sträckan hem på diesel.

Jag har inte haft awd tidigare, awd funktionen på twin engine fungerar bra. Den räddade mig en gång. Hade ett släp tungt lastat med dotterns flyttlass, skulle köra till förråd nästa morgon, hade parkerat i svag uppförsbacke. Under natten kom det 30+ cm snö. Utan AWD skulle jag inte kommit upp för backen ens utan släp. Nu tuggade den sig uppför backen.

Jag använder power läget vid omkörning på landsväg. Bara trycka på knappen och man får en (för mig)helt osannolik acceleration.

När bilen fungerar så är den fantastisk. Men kvalitetsmässigt är min nuvarande bil, min sämsta någonsin. Den har stått på verkstad ca 3 veckor under garantitiden. Den hade upprepade startproblem. Min volvoverkstad (upplands motor) var ointresserade, och okunniga, när jag föreslog att om ni inte kan laga bilen, så borde jag kanske köra den till skrotfirman här bredvid, så tyckte de att det kanske var en bra ide. Jag vände mig till Bilia, som dels påbörjade felsökning inom en dag, dels hittade felet efter en veckas felsökning, reparationen tog ytterligare en vecka (hela styrpaketet för eldriften, en klump med ca 30kg elektronik) byttes ut.

Sedan har det varit mindre akuta problem. Ex. en lambda sond har fått bytas två gånger, första gången byttes den av Upplands motor, som felmonterade den (kabeln sträckt över något som skavde sönder kabeln), så den gick sönder igen efter mindre än ett år, men då hade jag bytt till Bilia. Totalt har jag haft driftrelaterade larm 5 ggr under bilens garantitid. Dessutom oväsen från ACn som då ändå skulle bytas på serviceorder från Volvo, sedan skulle den bytas även en andra gång på order från Volvo, den gången hade jag inte märkt något problem. Och som sagt så har bilen varit stendöd vid start ett tiotal gånger (fick kalla på bärgare en gång). Under den perioden innan Bilia tog över, så vågade jag inte använda bilen till viktiga möten, åkte taxi istället. Men efter bytet av styrelektroniken fungerar den.
av Primus
#1397976
Jag har inte erfarenhet av just den bilen. Men har haft plugg in hybrid i 6 år, 3 år V60 D6 och tre år Passat GTE. Under de sex åren snittade jag 1,8L/100 km. Ungefär hälften av den förbrukningen kom från weekendresor och fjällresor. Så i "stan" snittade jag alltså under 0,9L/100 km. Jag har en perfekt körcykel för Plugg in hybrid. Elen räckte till att ta sig till jobbet. Sedan handla och skjutsa till olika träningar och matcher. Min uppfattning är att ganska många klarar sig väldigt bra med plugg in hybrid. Men man måste tänka igenom sin körcykel och hur ens laddningsmöjligheter ser ut.
av DavidBlomqvist
#1397989
Jag har kört Passat GTE i 3 år (snittförbrukning över tre år ca 0,22 l/milen och nu har jag haft min V60 T6 TE i tre veckor. När det gäller V60 så är det ju ingen raket på el direkt men den är fullt körbar i normalt trafiktempo, jag har lyckats kräma ur 54 km på en laddning och då körde jag enbar 50/70/80 väg. Kör du reor på 10-15 mil och startar med fulladdat batteri så lär du kunna klara dig på ca 0,2 l/mil. Smolket i bägaren är att om du vill ha värme på vintern så kommer det att gå åt bensin då den värmer kupen med bensinvärmaren vid eldrift men det går ju åt väldigt lite bensin tror jag.
Passaten värmde på el och nu har jag bara 25km till jobbet så det gjorde inget att räckvidden på el blev ungefär halverad, jag klarade mig ändå :)

Plusset för alla laddhybrider jämfört med speciellt diesel är att det är så fruktansvärt trevligt att rulla fram på el, det värderar jag högt och att om man sedan behöver "rejsa" nån stackare så står dom som långtidsparkerade om man trycker gasen i botten hahaha :)

Avslutningsvis då så kan man säga att vid rätt körmänster så räcker en tank bensin i ca 200 mil eller mer, hört vissa som kört 400 mil på en tank (GTE) och dit kommer ju ingen fossilbil i närheten :)


Nu vet jag inte om du ska köpa/leasa privat men är det en förmånsbil/personalbil det handlar om så blir faktiskt en T6 laddhybrid billigare än en D3 i månadskostnad räknat på totalkostnad ink bränsle.
av belito
#1398019
Tusen tack för alla svar..
Jag kommer att ha den privat, jag får tyvärr inte tjänstebil från min arbetsgivare.. om det skulle vara en tjänstebil skulle det vara en no brainer för mig.

Det står mellan diesel eller laddhybrid. En laddhybrid är ca 125000 kr dyrare. Hur tror ni att andrahandsmarknaden är för en laddhybrid contra en dieselbil om man planerar att byta bila om ca 4 år. Vilken bil skulle procentuellt sätt hålla ett bättre andrahandsvärde?
av Mirkat
#1398023
Om ni kör 1500 mil per år och säg 90% av dessa går på el om man laddar flitigt och gör en grov kalkyl med uppskattade kostnader. Tror dock skillnaden mellan diesel och laddhybriden är snarare ca 100000 kr om man tar awd diesel och eftersom laddhybrid har mer utrustning i grundutförandet?

Diesel v60 awd:
Skatt 3*8000 (förhöjd skatt 3 år) + 2600 år 4 = 26600 kr
Diesel kost 0,6 *15*1500*4 = 40500 kr

Summa 67100 kr

Laddhybrid:
Bonus malus = - ca 30000 kr (Förutsatt att denna finns kvar med samma summa 2021)
Skatt 360*4=1440 kr
Bensin kost 0,1(10 %)*0,8*15*1500*4 = 7200
El kost 2(kwh/mil)*1,5(kr/kwh)*1500*4 = 18000 kr

Summa = - 3360

Mellanskillnad efter 4 år: 67100 + 3360 = 70460

Efter 4 år har du betalat 100000-70460= ca 30000 kr mer för laddhybriden än för dieseln

Jag tror laddhybriden kommer vara värd mycket mer är 30000 kr mer än diesel v60 efter 4 år
Senast redigerad av 1 Mirkat, redigerad totalt 0 gånger.
av Mirkat
#1398024
Såg nu att diesel awd endast finns med v60 cross country och diesel fwd finns med v60 momentum advanced (enligt bygg din volvo)
av belito
#1398031
Ja, det stämmer. För oss är det egentligen hugget som stucket om vi tar en CC eller vanlig V60. Vi har fått ett erbjudande att köpa en lagerbil 2020 CC momentum advance med nya teknikpaket Och vinterdäck, dragkrok ,för 400 000

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]