Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perr
#1396636
Kan bara inflika att även om inte vibrationerna helt försvann, blev de betydligt bättre av lägre däckstryck.... Min gummigubbe hade fyllt på med 2,8 bar i mina 20-tummare, efter att sänkt till Volvo's rekommenderade 2,4 blev det en helt annan känsla i bilen.
Så ett tips för er som lider...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1397479
mortimer skrev:Läst många av inläggen här.. vad är den sammantagna slutsatsen kring däck här om man ska köpa nytt, ska man köpa VOL märkta däck och några man ska hålla sig ifrån ? Vinterdäck som sommardäck i dimension 18" ?
Min ÅF påstår att V90 CC är såpass tung att den endast ska ha Michelin, både S/V och SUV varianten. Continental har varit mest skyldig till vibbar.
av Freddy100
#1397522
Robbi skrev: fre 21 aug 2020, 09:37
mortimer skrev:Läst många av inläggen här.. vad är den sammantagna slutsatsen kring däck här om man ska köpa nytt, ska man köpa VOL märkta däck och några man ska hålla sig ifrån ? Vinterdäck som sommardäck i dimension 18" ?
Min ÅF påstår att V90 CC är såpass tung att den endast ska ha Michelin, både S/V och SUV varianten. Continental har varit mest skyldig till vibbar.
Kan inte stämma. Har V90CC på Continental utan vibrarioner.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1398379
Freddy100 skrev:
Robbi skrev: fre 21 aug 2020, 09:37
mortimer skrev:Läst många av inläggen här.. vad är den sammantagna slutsatsen kring däck här om man ska köpa nytt, ska man köpa VOL märkta däck och några man ska hålla sig ifrån ? Vinterdäck som sommardäck i dimension 18" ?
Min ÅF påstår att V90 CC är såpass tung att den endast ska ha Michelin, både S/V och SUV varianten. Continental har varit mest skyldig till vibbar.
Kan inte stämma. Har V90CC på Continental utan vibrarioner.
Mina contidäck var klart felaktiga. Verkar vara ett lotteri och ÅF gör lätt för sig och väljer ett jämnt märke.
av barcusmrandt
#1455044
Då kan jag bekräfta att även jag har vibrationer från drivlinan mellan 120-135km/h. Jag ser i tråden att många diskuterar däck, men nu har jag haft sommar 20" P-Zero 245, vinter 19" hakka 255, och nu helt nya sommar 20" P-Zero 255 (inte volvo märkta). Exakt samma beteende oavsett. Det här har ju ingenting med däck att göra, utan är nåt med drivlinan. Har en T8. Nån som har fått en riktig lösning på detta som inte har handlat om byte av däck?
#1455052
Grattis för att väckt liv i gamla vibbtråden. Jag har sett medlemmar visa felsökningsscheman som slutar med byte av kardanknutar. På youtube finns det videos som visar på grymt stort glapp i drivaxlar. Så mao borde verkstaden inte ha svårt att härleda glapp i drivaxlarna.
Å andra sidan så har jag märkt vägarna blir krubbiga som märks först i 130 så man behöver absolut provköra på ny lagda vägavsnitt för att med säkerhet kunna hänvisa till bilen som orsakar vibrationer.
Dock tror jag Volvo tagit fram gummi bussningar för fjäderbenen som ska minska genomslag från vägen.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1475809
Efter att ha bytt till V60 CC har jag märkt en helt ny och lugn bil. Även efter att jag fick ordning på mina vibbar, blev det inte helt lugn. Lite av orolig hela tiden. När jag satte mig i V60’n var det ”wow vad lugnt och skönt”.

Jag tror att de helt enkelt överdrev det fasta chassit på V90 och den stumma bilen fångade upp allt.

Hur är de med de nyare V90? Har de mjukat till chassit? Är det fortfarande vibrationsproblem? Vet någon hur det löstes? Vad har hänt?
Användarvisningsbild
av bem
#1475814
Jag har en V90 T6 Recharge Inscription 2022 (inte luftfjädring, inte aktivt chassi).
Har kört allt mellan 0-maxfart. Inga vibrationer än så länge. 19 tum sommarhjul körde jag med i 2 mån innan jag bytte till 18 tum vinterhjul (dubbat) och har kört med i 1 mån. Inga vibrationer. Kör mycket på el och då är det tyst i bilen och lätt upptäcka minsta ”störning”. Kan förstås inte tala för alla V90 2022 ägare. Hade sjungande ljud från framhjulen i början med sommarhjulen men minska trycket till 2,4 bar fram så blev det tyst. Har inte släppt ur nåt ur vinterdäcken.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 114

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]