NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1395046
Newbie.

Jobbar på en V50 2.4i Summum. 2006.

Försöker få av krängningshämmarstaget.

Det är rostigt. Det är trångt. Det är vidrigt. Men det är lite kul!

Sitter riktigt hårt. Muttrar.

Mothållet (torx? sex-sidig? whatever) på muttern på krängningshämmarstaget har rostat bort. Jag har inte längre något mothåll. Det är ett runt hål.

Fråga: Skall jag såga av bulten och ersätta staget med ny? Eller skall jag försöka spräcka muttern med något verktyg?

Tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
av HCP
#1395170
Är det fram? har nyss bytt hela fjäderbenet och på mina kunde man sätta en öppen nyckel mellan bussningen och infästningen. Minns inte om det var 15 eller 17 nåt åt det hållet.

Annars är det ju snabbt gjort att bara kapa mellan bussning och fäste o byta ut staget.

Se bild
thumb.jpg
thumb.jpg (16.91 KiB) Visad 1338 gånger
#1395277
HCP skrev: tor 06 aug 2020, 21:00 Är det fram? har nyss bytt hela fjäderbenet och på mina kunde man sätta en öppen nyckel mellan bussningen och infästningen. Minns inte om det var 15 eller 17 nåt åt det hållet.

Annars är det ju snabbt gjort att bara kapa mellan bussning och fäste o byta ut staget.

Se bild
thumb.jpg
Åh. Det där måste jag undersöka. Kanske måste till en riktigt smal en iofs. Mina är nog originalet som kom med bilen. 15 år gamla alltså. Så det äe väl special från Volvo antar jag. Men idiotisk lösning är det med det där mothållet _i_ bulten på detta utsatta ställe. Kanske fanns ngn anledning iofs.
Användarvisningsbild
av HCP
#1395286
SideshowBob skrev: fre 07 aug 2020, 11:27
HCP skrev: tor 06 aug 2020, 21:00 Är det fram? har nyss bytt hela fjäderbenet och på mina kunde man sätta en öppen nyckel mellan bussningen och infästningen. Minns inte om det var 15 eller 17 nåt åt det hållet.

Annars är det ju snabbt gjort att bara kapa mellan bussning och fäste o byta ut staget.

Se bild
thumb.jpg
Åh. Det där måste jag undersöka. Kanske måste till en riktigt smal en iofs. Mina är nog originalet som kom med bilen. 15 år gamla alltså. Så det äe väl special från Volvo antar jag. Men idiotisk lösning är det med det där mothållet _i_ bulten på detta utsatta ställe. Kanske fanns ngn anledning iofs.
Bytte fjäderben på andra sidan nu, använde en helt vanlig blocknyckel #17 och höll i med på staget mellan bussning och hållaren i fjäderbenet och hylsa utanpå.
Kanske skiljer sig mellan tillverkare av stagen också eller årsmodell, men de va bara o fräsa på med mutterpickan så släppte allt.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]