Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
Min första hybrid och jag blir helt snurrig när det gäller laddning.
Ska man ta 3-fas 7,5-11kw för att framtidssäkra? Eller räcker det långt med 3,7kw?

Volvos gamla schuko kunde man ställa ampere på, varför inte på nya?

Vilken laddbox hemma?
*vattenfall incharge, tecknar man abb så får man gratis laddning hemma i 1 år (3000kwh)

*Defa uno är dyr och dåliga uppkopplingmöjligheter om man nu inte tar IQ (som är ännu dyrare)

*Easee verkar vara det smartaste valet hittills.

Laddkort, har man många olika eller finns det något som tar allt? Eller finns det något företag som har majoriteten av marknaden så det räcker med den? Typ vattenfall?
Användarvisningsbild
av coachen
Ska du köpa box så är det lika bra att framtidssäkra, kommer gå undan nu (laddar själv med schuko)
Reser du mycket i jobbet? då är det värt att skaffa något kanske, om inte så tar det för lång tid att skjuta på vettig mängd utan då är det hemmaladdning som gäller.
av stegev
Jag körde med Easee laddbox och framtidssäkrade med 3 fas och fetare kabeln. Volvon kör ju bara 1 fas så egentligen inte nödvändigt, men då bästa bil förmodligen blir elbil så är det lika bra. Har haft boxen i 1 månad nu och den är riktigt bra (har heller inget att jämföra med).
Appen är bra oxå där man kan starta, stoppa och övervaka realtid samt det man förbrukat.
av Glenn3
Håller med det som tidigare skrivits, framtidssäkra, speciellt när ladda hemma-bidraget fortfarande finns kvar.
Jag körde på en Easee laddbox precis som stegev, 3-fas 20A. Då vet jag att jag har satt det räcker när det blir elbil längre fram.
av Vardelos
Grymt, det blir en 11kw laddare då.

Hur gör ni med laddkort?
Är från GBG och vattenfall verkar det vara flest av.
Sen har jag skaffat fortum och bee, finns det någon stor leverantör som jag missat?
Finns några till men dom håller mest till i skåne verkar det som.
Användarvisningsbild
av RmK
Jag kör laddtagg ifrån InCharge som jag kör mot Vattenfalls laddare och Göteborg Energi. När det gäller laddare så är det viktigaste (imho) att man dragit fram tillräckligt grov kabel till laddboxen. Så man slipper det jobbet. Själva laddboxen är jag kluven. Priserna kanske går ner om ett par år.

Och har man en hybrid så är det ju onödigt med en trefas laddare. Men om prisskillnaden är minimal så ser jag ingen anledning att skaffa en klenare 1-fas laddbox jmf med 3-fas.

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]