Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
#1396278
frasse4 skrev:Jag har använt däckskum två gånger när jag fått spikar i däcket, för att ta mig till däckverkstad. Det har inte varit några problem att tvätta ut skummet, men då måste de montera av däcket från fälgen, tvätta rent och balansera om däcket. Istället för att bara sätta i en plugg, så reparationen blir lite dyrare.
Ta av däcket från fälgen måste de iofs göra ändå, för pluggen sätts inifrån. Åtminstone har de gjort det på mina 2 punkeringar som berott på spik/skruv i däcken.
Men de slipper tvättandet så lite mindre jobb blir det.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1396283
Finns kanske olika då. Den jag sett användas båda gånger är en gummiremsa som man stoppar i en tjock nål. Sedan trycker man nålen och remsan hel genom däcket från utsidan och drar tillbaka remsan genom hålet dubbelvikt. Det görs från utsidan.

Användarvisningsbild
av laser2
#1396284
frasse4 skrev:Finns kanske olika då. Den jag sett användas båda gånger är en gummiremsa som man stoppar i en tjock nål. Sedan trycker man nålen och remsan hel genom däcket från utsidan och drar tillbaka remsan genom hålet dubbelvikt. Det görs från utsidan.
Läste att laga däcket utifrån bara ska vara temporärt tills du köper nytt däck.
Från insidan med "paraplyplugg" är mer tillförlitligt och lagningen ska hålla hela däckets livslängd.
nedladdning.jpg
nedladdning.jpg (23.3 KiB) Visad 906 gånger
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1396379
Fjulle skrev: ons 12 aug 2020, 23:06 Men jag menar....hur i he-te kan man ersätta ett reservdäck med kompressor och en burk gukka? Om jag nu är ute på skogsvägar och lyckas skära upp däcket...hurfan gör jag då? Inte fylla däcket med "gukka" i alla fall. Då står man där med skägget i brevlådan. Gräddet på moset är att man inte ens har plats för ett reservhjul....jag fattar inte tänket!
Det är ju visst plats för reservhjul. Har räddat mig 2 gånger när jag fått punktering som förstört däcket så mycket att det inte gått att laga på plats.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1396404
Js, nödhjul kan man ha.
Fast byta hjul på en motorväg är förenat med livsfara, eftersom för många kör som idioter, så då får det nog bli assistans istället.
Användarvisningsbild
av perin
#1396440
frasse4 skrev:Finns kanske olika då. Den jag sett användas båda gånger är en gummiremsa som man stoppar i en tjock nål. Sedan trycker man nålen och remsan hel genom däcket från utsidan och drar tillbaka remsan genom hålet dubbelvikt. Det görs från utsidan.
Senast jag fick punktering för ett par tre år sedan pluggades det inifrån. Det är krav på det enligt däck killen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1396447
laser2 skrev: tor 13 aug 2020, 07:42
frasse4 skrev:Finns kanske olika då. Den jag sett användas båda gånger är en gummiremsa som man stoppar i en tjock nål. Sedan trycker man nålen och remsan hel genom däcket från utsidan och drar tillbaka remsan genom hålet dubbelvikt. Det görs från utsidan.
Läste att laga däcket utifrån bara ska vara temporärt tills du köper nytt däck.
Från insidan med "paraplyplugg" är mer tillförlitligt och lagningen ska hålla hela däckets livslängd.
nedladdning.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Har pluggat både bil och mc däck utifrån och kört tusentals mil med de sedan. Det är säkert bättre att plugga inifrån men båda verkar ju fungera.
av Fjulle
#1397255
Eller hur?? Och assistansen har ju självklart exakt den dimension av däck som jag behöver? Helt jävla barockt om du frågar mig....
av mikebike
#1397258
Fjulle skrev: ons 19 aug 2020, 21:14 Eller hur?? Och assistansen har ju självklart exakt den dimension av däck som jag behöver? Helt jävla barockt om du frågar mig....
Assistansen har inga däck alls, det blir bärgning till verkstad. Been there, done that.
Det var oerhört smidigt, bilen var klar innan jag var hemma och jag har 200 meter till verkstan.
Dock blev det rätt dyrt, 9000:- för två däck.
av Fjulle
#1398076
Precis....och om jag får ett sönderskuret däck i skogarna i Norrland där jag spenderar mycket tid......så då ere kört.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka […]

Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]