Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
#1396316
Tänkte att jag ska montera på tre Hella Rally 3003 på min V70 2009, så jag har några frågor.
1. Ska använda ett extrafäste att sätta bakom regplåten, kan man borra och gänga i krockbalken eller måste man borra igenom hela barken? I så fall hur långt borr behöver man då?
2. Sedan har jag parkeringssensorer och jag har hör någonstans att de kan störas av dessa tre extraljus, stämmer detta?
3. Eller kan man bara popnita fast extraljusfästet i plasten?
Användarvisningsbild
av ER
#1396327
Givetvis skall dom sitta i krockbalken för att vara stadiga, stag är bara en ful lösning på symtomen dålig infästning som är att dom flaxar värre än en kråka, inte grundproblemet dåligt infäst i ramen. Att nita i plasthöljet är ingen bra lösning då den är mjuk och lealös utan stadga.

Har tre tunga bjässar klämda på krockbalken och dom sitter som berget utan stag just pga seriös infästning så vad du än gör så borra igenom ”framsidan” av balken och gänga upp hålen, minns inte längden på bort och bult rakt av.
Glöm inte knappen i panelen för att kunna ha helljuset utan extraljus, ändring av CEM löses med vdash och dice billigast ihop med vad som kallas reparationstermin avsedd för reparation av kablar som kopplas in i CEM för det är exakt det som sitter i ändan på styrsignalkabeln man kopplar i CEM och knappen i panelen styr den utgången på CEM.
För sensorerna finns det nån form av täckbrickor om dom får fnatt och störs av placeringen.
av monza
#1396341
Men visst fladdrar det väl ändå, om man inte stabiliserar x-ljuset?! Jag har då aldrig haft ett x-ljus som klarat sig utan sekundär infästning.
Användarvisningsbild
av ER
#1396348
Nej, har 3st ”blytunga” NBB Alpha 225 PRO LED 165w som viktar in på 2.8kg/st utan nåt som helst stöd/stag på en qpax q-light som kläms fast på krockbalken så pass att du kan lyfta bilen i detta fäste utan att det händer något annat än att bilen följer med, dvs stabilt som berget och noll fladder. Samma förmodade resultat med kraftiga bågar modell kama, vool mfl. som sitter i balken.
Med nummerplåtsfäste vek deluxe, gäller även light-on efter egen erfarenhet av två olika modeller på två olika bilar får man nackspärr av att försöka hänga med ljuskäglans viftande på annat än slät asfalt och kort livslängd på glödlampan pga detta trotts stag som pga vek front på nyare bilar inte kan hålla emot krafterna.
av Volvo_740_GLT
#1396356
ER skrev:Givetvis skall dom sitta i krockbalken för att vara stadiga, stag är bara en ful lösning på symtomen dålig infästning som är att dom flaxar värre än en kråka, inte grundproblemet dåligt infäst i ramen. Att nita i plasthöljet är ingen bra lösning då den är mjuk och lealös utan stadga.

Har tre tunga bjässar klämda på krockbalken och dom sitter som berget utan stag just pga seriös infästning så vad du än gör så borra igenom ”framsidan” av balken och gänga upp hålen, minns inte längden på bort och bult rakt av.
Glöm inte knappen i panelen för att kunna ha helljuset utan extraljus, ändring av CEM löses med vdash och dice billigast ihop med vad som kallas reparationstermin avsedd för reparation av kablar som kopplas in i CEM för det är exakt det som sitter i ändan på styrsignalkabeln man kopplar i CEM och knappen i panelen styr den utgången på CEM.
För sensorerna finns det nån form av täckbrickor om dom får fnatt och störs av placeringen.
Tack för ditt utförliga svar. Men jag har för mig att krockbalken är tunnare på denna modell än en 2006:a men det är bara det jag har hört. Men då blir det att borra och gänga i balken. Ska man sätta 2 eller 4 bult?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

av monza
#1396361
ER skrev:Nej, har 3st ”blytunga” NBB Alpha 225 PRO LED 165w som viktar in på 2.8kg/st utan nåt som helst stöd/stag på en qpax q-light som kläms fast på krockbalken så pass att du kan lyfta bilen i detta fäste utan att det händer något annat än att bilen följer med, dvs stabilt som berget och noll fladder. Samma förmodade resultat med kraftiga bågar modell kama, vool mfl. som sitter i balken.
Med nummerplåtsfäste vek deluxe, gäller även light-on efter egen erfarenhet av två olika modeller på två olika bilar får man nackspärr av att försöka hänga med ljuskäglans viftande på annat än slät asfalt och kort livslängd på glödlampan pga detta trotts stag som pga vek front på nyare bilar inte kan hålla emot krafterna.
Ja, just det, du har ett fäste som är stabilt grand luxe. Är säkert som du skriver, för klent x-ljusfäste (nummerskyltsfäste) jag använt.
Användarvisningsbild
av ER
#1396383
Varför jaga symptom när man kan lösa problemet istället, visst inte gratis men bättre i långa loppet och jag är ingen vän av annat än att lösa grundproblemet som medför att symptomen också försvinner helt gratis på köpet.
Volvo_740_GLT skrev: Tack för ditt utförliga svar. Men jag har för mig att krockbalken är tunnare på denna modell än en 2006:a men det är bara det jag har hört. Men då blir det att borra och gänga i balken. Ska man sätta 2 eller 4 bult?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Det skall fungera att gänga i balken, fast genomgående låter enklare/tryggare då det är så Volvo gör med sin sats där dom har en typ gängstång med långa muttrar mitt på som distanser. Jag hade nog satt 4st (2st uppe, 2st nere) bara för att, ev med lite extra mutternitar mellan dessa och i runt ytterkanten i plasthöljet då det ändå döljs av skylten senare.
av MagnusR
#1396398
Har förstått att det allt som oftast borras och monteras i krockbalken, men vad för material är den gjord av?
Är det inte just aluminium eller nåt liknande, vilket jag inte tror, så lär den börja rosta.
Det kanske folk inte bryr sig om? Folk kanske tänker att de hinner sälja bilen innan det blir ett problem.

Upplys mig!
av bosabengt
#1400913
Lånar denna tråden.

Vilken knapp i kupen pratar ni om, om man ska koppla in sig på "CEM". Vad det nu står för.

Hur långt är det mellan kofångaren och första balken? Hur tjockt är godset i första balken?

Nu kommer ni skrika högt men JAG kommer fula in mig via strömtjuv från org helljuset. OM det nu inte är så att det alltid är +12 Volt konstant vid lampan.

Finns ju lediga platser i säkringsboxen, men finns det även plats för relä eller kanske rent av ett relä?
av Volvo_740_GLT
#1400953
En fråga till hur långt är det mellan stötfångarplasten intill krockbalken? Likaså vad är det för färg på helljuskabeln som jag ska ta styrströmmen i från?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]