Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
#1396158
Hej!

Har nu haft inne min v70 my12 på verkstan då min AC inte fungerade som den skulle. Deras förslag till åtgärd var kort o gott, byta kompressorn.

Jag är rätt så hyffsad på att mecka själv och då delen i sig "bara" kostar ca 2500kr men dem vill ha runt 10k för jobbet så funderar jag på att göra detta själv.

Men kan inte hitta några guider eller info om någon som gjort detta på nyare volvo tidigare. Så svårt kan det väl inte vara? Får räkna med att plocka väck en del i motorn, t.ex. generator, servo pump etc kanske. Men det krävs ingen rymdforskning för.

Kommer givetsvis ta hjälp med att tömma och fylla systemet. Men är det någon här som gjort detta tidigare eller har erfarenhet av det? Kanske kunde posta från VIDA hur det står att dem går till väga?
Hade varit väldigt snällt om ni delade med er av era erfarenheter.

Innan jag börjar rycka i något kommer jag lämna in bilen och få ett andra utlåtande. Inte 100% säker på första verkstans felsökning. Lät ungefär som att " den låter konstigt " och "där är tryck" . Datorn är kollad efter felkoder sen innan och där var inga nya. Så det är väl inte helt konstigt om dem har rätt. Bilen har gått 28k mil

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1396168
Var det 10.000 för rubbet ? Och pump kostar 2500?

Något att fundera på.....

Om du inte "känner" någon kylmeck så far snabbt pengarna iväg för tömning/destruktion/täthetskontroll/fyllning/gas/torkfilter psv.

Har mekat lite själv och då jag inte hade någon kylmeck-polare så fladdrade 1000-lapparna snabbt för detta. Du ska ju dit 2 ggr, förs för tömning och sedan för fyllning.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1396179
När jag bytte kondensorn själv på Alfan betalade jag 2500 kr för tömning vacuumsugning och täthetskontroll samt påfyllning. Så det beror på hur mycket du värdesätter din tid . Sedan gäller det att se till att ha rätt tätningar samt att fylla systemet så snabbt som möjligt.

Första gången jag var där och tömde tog de inget betalt för (eller inte den gången i alla fall)
av awelon
#1396261
Ja alltså hitta någon som tömmer / fyller systemet är nog inget problem. Men om täthetskontroll torkfilter etc ingår är ju mer tveksamt isf. Men det är ju lite detta jag vill ha reda på. Vad behöver jag göra utöver sätta i en ny kompressor. Har hört om att en del "spolar" systemet osv innan fyllning. Torkfiltret, var sitter det? Låter som en relativt enkel sak att byta det med, eller ?

Det är D3 motorn.
Mvh Fredrik
av halvgute57
#1396309
Jag tycker att du ska kontakta en annan verkstad o få en "second opinion" oftast när kompressorerna pajar på dessa bilar är då dom börjar låta som fan och havererar totalt..
Var det ok tryck i systemet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1396358
Cox skrev: ons 12 aug 2020, 19:51 Betalde 500 sek, när jag bytte kondensor Bilddock inte på någon firma då...

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Då jobbar ju din "kompis" gratis. Det tar ju faktiskt en hel del tid.
-Vacumpumpning så man får ut luft och fukt.
-Trycksättning och täthetskontroll
-Fyllning av köldmedel
-Fyllning av kompressorolja
-Provköring, tryck och temperaturmätning

Så kostar ju köldmedlet, oljan och torkfiltret ochså..

Så med normal timdebitering och kvitto så blire det några tusenlappar.
av Cox
#1396445
Gratis, nja han jobbar som kylmontör och vid sidan av detta lite med bilar.
Köldmedel och övrig utrustning har han via firman.....
Naturligtvis så kostade delarna mig några kronor och tid att för att montera delarna. Men vackumsug, kontroll att allt var tätt och gas påfyllning gjorde polaren

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]