Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrikk89
#1396134
Märkte ett missljud för några veckor sen, när bilen var kall och ja körde om en bil så när jag varvade upp kom ett vinande/gnisslande ljud. Ljudet försvinner när motorn är varm.

Verkstan kolla på det i måndags och konstatera att de är balansaxeln. Min bil är en tidig 2018 och tydligen ska de ha kommit en förbättrad år 2019 sa dom, stämmer det?

Jag har garanti från bilfirman, de står att dom ersätter allt i motorn (för bilens framdrift) precis som de gör i försäkringen från volvia. Räknas det som en del för bilens framdrift? Volvo väntar svar från dom om dom ska betala eller inte. Så jag tänkte ha lite kött på benen om de skulle bli strul med garantin.

Om inte garantin eller försäkringen går in, vad kostar det då på ett ungefär? Nån som vet?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1396142
Fredrikk89 skrev:Märkte ett missljud för några veckor sen, när bilen var kall och ja körde om en bil så när jag varvade upp kom ett vinande/gnisslande ljud. Ljudet försvinner när motorn är varm.

Verkstan kolla på det i måndags och konstatera att de är balansaxeln. Min bil är en tidig 2018 och tydligen ska de ha kommit en förbättrad år 2019 sa dom, stämmer det?

Jag har garanti från bilfirman, de står att dom ersätter allt i motorn (för bilens framdrift) precis som de gör i försäkringen från volvia. Räknas det som en del för bilens framdrift? Volvo väntar svar från dom om dom ska betala eller inte. Så jag tänkte ha lite kött på benen om de skulle bli strul med garantin.

Om inte garantin eller försäkringen går in, vad kostar det då på ett ungefär? Nån som vet?
Här hittar du priser och en del information. Jag har också fått mina balansaxlar bytta i början på 2019. Blev helt tyst! Mina, och flera andra, har haft detta vinande och det har låtit mellan 1500 - 2000 rpm och oavsett varm eller kall motor. Finns videoklipp i början på tråden som Cotag har hållt ordning på.
viewtopic.php?t=144146

Det kommer nog att ordna sig ska du se! :-D
av Fredrikk89
#1396150
Perra83 skrev: ons 12 aug 2020, 12:01 Inga problem, Volvo tar det.
Axelpaketet byttes på min D5 förra året och då va bilen 3,5 år.
Tack för svar! Behövde du tjata något eller tog volvo på sig det utan att tveka? För nybilsgarantin hade väll gått ut?
Min bil är ca 2,5 år gammal.
av Fredrikk89
#1396152
EbbevonVolvo skrev: ons 12 aug 2020, 12:40
Fredrikk89 skrev:Märkte ett missljud för några veckor sen, när bilen var kall och ja körde om en bil så när jag varvade upp kom ett vinande/gnisslande ljud. Ljudet försvinner när motorn är varm.

Verkstan kolla på det i måndags och konstatera att de är balansaxeln. Min bil är en tidig 2018 och tydligen ska de ha kommit en förbättrad år 2019 sa dom, stämmer det?

Jag har garanti från bilfirman, de står att dom ersätter allt i motorn (för bilens framdrift) precis som de gör i försäkringen från volvia. Räknas det som en del för bilens framdrift? Volvo väntar svar från dom om dom ska betala eller inte. Så jag tänkte ha lite kött på benen om de skulle bli strul med garantin.

Om inte garantin eller försäkringen går in, vad kostar det då på ett ungefär? Nån som vet?
Här hittar du priser och en del information. Jag har också fått mina balansaxlar bytta i början på 2019. Blev helt tyst! Mina, och flera andra, har haft detta vinande och det har låtit mellan 1500 - 2000 rpm och oavsett varm eller kall motor. Finns videoklipp i början på tråden som Cotag har hållt ordning på.
viewtopic.php?t=144146

Det kommer nog att ordna sig ska du se! :-D
Tack för svar! Det verkar som väldigt många har haft problem med detta. Har skrivit i den tråden nu :-) det verkar som ja har lite tur med så litet missljud iaf mot va andra verkar ha.

Men ändå tråkigt när man köpt en bil för flera hundra tusen :-/
Användarvisningsbild
av Cotag
#1396227
Nä, det sitter ett "saxhjul" på ett av kugghjulen som har till uppgift att ta upp kuggflankspel. Detta saxhjul har en passning mot en av balansaxlarna som slits ner. Även nållagerna och dess ytor på balansaxlarna verkar ge upp på en del paket. Bilder finns i tidigare postad länk.
av KnotVillage
#1396343
Lyssnade med Bilia i Uppsala och dom tog inte på sig att byta axlar på någon garanti. Bilen är en 2018 som rullat 10000.

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm