Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1396120
Hej! Kollar på en beggad XC60 2018. Säljaren säger att efter service nr 2, efter ca 4000 mil, fick han order från verkstan att han behövde byta bromsklossarna bak innan service nr 3 (han valde att göra det direkt).
Är inte detta onormalt tidigt? Vad tyder det på? Är det nåt annat i bilen som kan slitits av sådan körning?
Tacksam för råd.
#1396125
Med 3000-mils serviceintervall sa verkstaden att bromsklossarna behövde bytas innan 7000-mil. Beroende på körprofil är det inte extremt lite. Stora tunga bilar med automatlåda gör att de flesta använder bromsen rätt mycket nuförtiden.

Jag hade inte varit orolig över detta.
#1396201
Tycker det låter extremt tidigt.
Inte samma bil, men min förra V70 D4 automat körde jag cirka 11000 mil med innan jag bytte till ny V60 och där byttes aldrig skivor eller klossar.
Å andra sidan så tittade jag långt framåt och anpassade mig efter vad som fanns där. Min servicehacker klagade ibland på att jag bromsade för lite :-)

/Johannes
#1396217
Mycket körning med adaptiva farthållaren kan nog också slita lite extra på beläggen då den
bromsar betydligt mer än om man skulle köra själv.
#1396219
Antisladdsystemet sliter rätt hårt på beläggen också
#1396464
Malmstroem skrev: ons 12 aug 2020, 10:24 Med 3000-mils serviceintervall sa verkstaden att bromsklossarna behövde bytas innan 7000-mil. Beroende på körprofil är det inte extremt lite. Stora tunga bilar med automatlåda gör att de flesta använder bromsen rätt mycket nuförtiden.

Jag hade inte varit orolig över detta.
Tack för alla era svar! Han sa att de sagt till att han var tvungen att byta inom 500 mil, därför hade han gjort det direkt. Han hade kvitto på bytet. Så det påverkar inte bilen i övrigt tror ni?
#1396513
Jag hade just inne min XC90 -17 på service. Den har gått 4700 mil. Enligt uppgift har jag 1500 mil kvar på mina bakre bromsklossar.

Jag kör definitivt inte aggressivt med min bil. Däremot använder jag Pilot Assist rätt mycket. Jag antar att det är orsaken till vad som ser ut att bli ett relativt tidigt byte. I och för sig kommer de att hålla i fyra år...

Jag skulle som sagt var inte oroat mig för det.
#1396525
@MatsPersson, Inget att oroa sig över
#1396537
Är det inte också så att när man har regnsensorn aktiverad så ligger även bromsarna an en aning för att få bort fukten från skivorna? Sen hur länge de ligger an låter jag vara osagt. Har för mig att jag läst det här eller om det var min PST som förklarade det för mig, kommer inte ihåg men jag har läst/hört talas om det i vilket fall. Dock förklarar det en del att man får byta lite tidigare då man numera kan spara så att regnsensorn är aktiverad även efter man stängt av/på bilen vilket gör att regnsensorn mer eller mindre är aktiv hela tiden.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]