Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1395622
HakanS skrev:Hej, kan någon vänlig Volvoägare berätta för mig var reservbatteriet är monterat i min bil? Kan inte finna den informationen någonstans på nätet för just min bil V60 2012.
VOC enheten skall sitta bakom handskfacket (du får ta bort handskfackket) och sedan sitter batteriet under en liten lucka i enheten. Det verkar som att enheten måste tas bort från bilen för att komma åt luckan men det kanske inte är nödvändigt?

Det står i VIDA att man behöver initiera en återställning efter batteribyte, någon annan kan kanske bekräfta eller dementerra det.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
#1397273
Specialbatteri, i de bilar som har TEM är det ett icke-laddningsbart 1-cells AA-batteri med kabel och kontakt. Tadiran 4V-teknologi, ingen annan tillverkar något sådant. Gissa om det har ställt till med problem :P De nyare bilarna med VCM har ett laddningsbart 2-cells AA pack med kabel och kontakt.
#1459585
Erik Å skrev: ons 19 aug 2020, 22:19 Specialbatteri, i de bilar som har TEM är det ett icke-laddningsbart 1-cells AA-batteri med kabel och kontakt. Tadiran 4V-teknologi, ingen annan tillverkar något sådant. Gissa om det har ställt till med problem :P De nyare bilarna med VCM har ett laddningsbart 2-cells AA pack med kabel och kontakt.
Vilka bilar har VCM?
Min V60 är årsmodell 2015. Byggd 2014
#1568473
I min Volvo Xc70 2013 så var det ett 3V batteri. Jag var dum nog som beställde ett PLC-batteri med 3V och bytte det, tog bort felkod bara för att se det komma tillbaka igen. När jag mätte originalbatteriet så visade det 3,5V. Så mitt nya 3V batteri tolkas som helt slut av styrenheten.

För övrigt så är det ganska lätt att byta batteriet, men original kostar nästan 2k.

Nu är jag nyfiken på om någon vet vilken spänning detta 3V batteriet faktiskt ska ha?

Har VDASH för att läsa/radera felkoder

Det vänstra batteriet är volvo original 3V på etiketten, 3,48 på voltmätaren.
Den fysiska storleken är likt ett C-batteri
Bilagor
IMG_20240120_133144198.jpg
IMG_20240120_133144198.jpg (4.93 MiB) Visad 961 gånger
IMG_20240120_132937740.jpg
IMG_20240120_132937740.jpg (3.83 MiB) Visad 961 gånger
IMG_20240120_133346204.jpg
IMG_20240120_133346204.jpg (3.41 MiB) Visad 961 gånger
#1569261
tegelsten2 skrev: ons 24 jan 2024, 18:22 I min Volvo Xc70 2013 så var det ett 3V batteri. Jag var dum nog som beställde ett PLC-batteri med 3V och bytte det, tog bort felkod bara för att se det komma tillbaka igen. När jag mätte originalbatteriet så visade det 3,5V. Så mitt nya 3V batteri tolkas som helt slut av styrenheten.

För övrigt så är det ganska lätt att byta batteriet, men original kostar nästan 2k.

Nu är jag nyfiken på om någon vet vilken spänning detta 3V batteriet faktiskt ska ha?

Har VDASH för att läsa/radera felkoder

Det vänstra batteriet är volvo original 3V på etiketten, 3,48 på voltmätaren.
Den fysiska storleken är likt ett C-batteri
Hej - det går utmärkt att genomföra det byte som du håller på med. Batteriet skall vara av 3V och

Det råder en missuppfattning kring hur felkoden genereras - enheten mäter inte spänning alls, utan endast tid. När den beräknade livstiden löpt ut genereras felkod, och man anmodas byta batteriet och måste återställa "räkneverket" med hjälp av VIDA. Batteriet skall var 3V och det är rätt typ. Ett friskt Lithiumbatteri brukar dock ligga lite högre i spänning än specificerat. Ditt batteri med 3,5 volt är alltså i nuläget i gott skick och du behöver sannolikt inte byta det egentligen, men det är ju svårt att veta när det faktiskt tar slut och du får bestämma hur du skall göra, men sannolikt kan du nog bara återställa och köra vidare och mäta igen om ett år eller så.

Har själv gjort byte på samma sätt med samma typ av ersättningsbatteri och återställt i VIDA med perfekt resultat.Sannolikt är det något med hur du "raderar felkoden" som inte sker på korrekt sätt med din programvara och då återkommer problemet såklart då "räkneverket" inte blivit återställt.

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]