Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1395657
Hej!

Dey hörs ett svagt tickande ljud höger bak. Det slutar ticka när bilen rullar, slutar ticka när man bromsar. Börjar ticka när man gasar både mer eller mindre. Gasar man lite lätt samt bromsar hugger det till lite. Inga felkoder.

I april besiktigade vi vår v/0 D5 2007 AWD automat. Besiktningsmannen sa då att handbromsen inte släppte och hjulet gick lite trögt. På väg till min mekaniker sa det "PANG" hjulet låste sig säkert i kanske någon millisekund. Allt var ju kras därinne. Det som gjordes var
*Vi har bytt båda handbromsvajrarna både höger och vänster
*Nya skivor bak samt klossar (skivor biltema, klossar samt handbromsbackar autoexperten, rep-sats handbroms autoexperten)
* Nytt ok höger bak (biltema)
*Nytt lager HB för 3 år sedan SKF
Vi har nu plockat ned allt på höger sida inget ligger på. Rengjort allt men ljudet kvarstår.

Vad kan det vara som gör att det blir så här.
Drivaxel bak (Ja den driver ju bara om framhjulen snurrar borde ej vara det)
Lager(Kan det gått varmt men då borde det låta hela tiden)
Bakaxeln? Kuggar som lossnat?
AWD (då borde det ju låta hela tiden om det är hylsan eller så?)

Vi ska göra så här.
1. Tappa ur oljan i bakaxeln och kolla att den är klar och fin och inget spån i.
2. Ta bort okhållare, handbromsvajer mm allt som har med broms bak. Nypa slangen med svetstång och kolla om ljudet kvarstår.

Någon som varit med om detta ljud innan?
Senast redigerad av 2 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gång.
#1395709
Driver bakhjulen om du gör en rivstart på grus eller gräs?

Om en knut bak gick åt pipan när bromsen slog fast, skulle det ljudet kunna uppstå, antar jag.
Skulle kunna låta även om man snurrar upphissat bakhjul. Då ser man också om drivaxel eller inre knut står stilla = paj drivknut.

Haldex kopplar ur när du bromsar, tex, så nog kan den ändra karaktär på ljud under färd.
Både från brusten knut till stödlager, bakaxel , hylsa eller vinkelväxeln.

Denna meningen förstår jag inte:
Drivaxel bak (Ja den driver ju bara om framhjulen snurrar borde ej vara det)

Menar du att ljudet kan låta även stillastående?
I så fall är ju bromsarna borta ur ekvationen också.
#1395745
Om man kör gasar lite lätt och bromsar lite lätt kränger det till lite. Det låter inget när man står stilla. Det låter inget om man rullar nedför en backe varken framåt eller o man rullar bakåt. Det låter enbart när man gasar och bilen driver framåt. Ljudet kommer från höger bakhjul.

Tänkte mer att om det vore den bakre drivaxel borde det inte låta hela tiden.
#1395849
Vridmomentet på drivaxeln ändras ju med premisserna du nämner.
Därmed ev ljud också.

Därmed inte sagt att det är drivknuten.
Kan vara annat i AWD systemet också.
Det förefaller vara i drivningen i alla fall.
Bara att det är möjligt.
#1395981
Förhoppninngsvis skall oljan i bakaxeln tappas ur och kolla om den är klar och fin utan spån. Är den bra så ska ok, okhållare allt med handbromsen plockas bort, bromsslangen nypas åt med svetstång. Sedan ut och köra. Upphör ljudet då är det ju broms men vi är inne mer på drivning. Är ljudet kvar kommer vi lossa höger drivaxel höger bak kolla knuten och även lagret så även om det är bytt och hjulet inte glappar alls så ska det kollas om det hugger. Jag är ju orolig att awd-systemet fått sig en smäll.
#1395994
Knutarna är svagaste punkten.
Följt av hylsan i vinkelväxeln.
Haldexkopplingen, vet jag inte, men borde ju inte låsa helt stumt utan slira över vid för högt motstånd.

Bakaxeln tål en hel del vridmoment.
Borde vara minst sannolikt, tycker jag.

Men ett oljebyte skadar ju aldrig.....
#1399392
Nu har vi kollat det mesta men ljudet kvarstår. Det enda som kvarstår är att kolla drivaxeln eller "klumpen" bak. Hela skiten är ju inkapslad så hur gör man detta? Bakre högre drivaxel försvinner ju in i haldexsystemet klumpen. Detta kommer kosta mer än vad bilen är värd antagligen.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]