Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1395894
Youtube klipp som kanske kan hjälpa



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Volvolustgas
#1395898
GLIZ skrev: mån 10 aug 2020, 19:50
Volvolustgas skrev:
GLIZ skrev: mån 10 aug 2020, 17:44 Beteendet motorn har tyder på packningen. Kan ha kommit nått skräp mellan när du skruvade ihop. Rätt moment på bultarna?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Har följt efter det som står på mitt program där det står följande:

1. 20nm
2. "Slacken off" 360° (fattade som att man skulle släppa på bulten 1 varv)?!.
3. 20nm
3. 50nm
4. 90°
5. 90°

Samt har jag följt efter "bultcirkel" som man ska dra efter!
20nm verkar löst draget från början.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ja, det är de ända jag har hittat och fått fram!
Googlade förut och lite nu men hittar inget användbart.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1395899
GOOGLADE

åtdragningsmoment topplock volvo d5

Fick många träffar. Där kan du leta.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Volvolustgas
#1395900
GLIZ skrev: mån 10 aug 2020, 19:56 Youtube klipp som kanske kan hjälpa



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Räknade lite på vad han hade gjort och då har jag egentligen dragit för hårt?

Min uträkning:
15 ft lbs = 20.33727nm (20nm)
44 ft lbs = 59.65599nm (50nm/feldragit)
130° = 90°+90°=180° (180° för mycket)

Då är min undran, kan det bli sådan skillnad?
Jag har ju då dragit för hårt i sista åtdragningen, men nästan 10nm för lite i andra dragningen!

Gör det så mycket?
av Volvolustgas
#1395901
GLIZ skrev: mån 10 aug 2020, 20:26 GOOGLADE

åtdragningsmoment topplock volvo d5

Fick många träffar. Där kan du leta.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kopierade och googlade, gick igenom dem tänkbara sidorna som kan ha nånting med en d5 att göra men jag hittade verkligen inga moment alls! :-(
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1395907
Det jag hittar är 20nm första dragningen 60nm andra dragningen + 90° tredje dragningen och att bultarna ska va inoljade.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av Volvolustgas
#1396113
Innan jag ger mig in på att byta topplockspackning samt inspekterar toppen/blocket, så undrar jag om jag ska kolla på nånting annat som kan ha med detta och göra?

Tänkte det är ett stort och dyrt jobb att byta packningen och så är det nått annat fel!

Vad ska jag kolla på först, vill verkligen vara 100% säker att det är packningen innan jag byter den!
av Volvolustgas
#1396289
klacken skrev: ons 12 aug 2020, 16:08 Den låter ju inte heller så bra, och mycket tryck, säker kamremmen blev rätt?
Ja, kamremen körde jag först på att ställa in via märkningarna på veven och kamen!

3:e eller 4:e gången gjorde jag speciella mothåll som man sätter den ena i kamen vid pumpen och den andra bakom startmotorn!
Där efter monterades kamremen på igen och vart samma lika som första gången!

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]