PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jeg46
#1395671
Kan den avbländbara backspegeln kommit på -71 års modell ? Fanns en del nyheter det året jag köpte min 142a de lux i den årets färg som var turkos // Janne :-) ps bilen rullar fortfarande fastän bara i vackert väder :-D
av Rådlös
#1395695
Nu har jag inte sett din backspegel, men jag tror att den benämningen som fanns på den tiden var en funktion där man med en "knapp" vinklade en inre spegel och såg bakåt genom ett halvklart glas. Det hade många bilar på den tiden (1971) och även tidigare på lite påkostade bilar.
I min nuvarande bil har jag en automatiskt avbländande backspegel. Byggd förra året. Det är en helt annan teknik. Tänk dig ett sådant svetsglas som man ser igenom utan vidare. Men så fort det blir en stark ljusblixt så ställer sig flytande kristaller i glaset på tvären och släpper bara igenom minimalt ljus. Och man kan se svetslågan/elbågen. (Även solen om man vill titta på en solförmörkelse t.ex) Nu har man satt sådant glas i innerbackspegeln på moderna bilar. Men man har inte gått så långt att det blir svart i backspegeln. Men det dämpar strålkastarljuset från en bil som ligger för nära dig. Det blir lite svagt grönfärgat också. Men man ser fortfarande bilarna bakom.
av Amarace
#1395757
Det kom årsmodell 69 på 164, och årsmodell 70 på 140-serien.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395790
jeg46 skrev:Ok -70 kom spegeln alltså Men 71 kom textilklädsel ny front och klockan på de luxen :-)
Körde några år med farsans 144 - 72 och den var samma som din. Övrig skillnad mot äldre modeller var infällda dörrhandtag, växellåda med kort spak, ny grill och nytt topplock. Vet dock inte om allt detta fanns på - 71-an. Hade en - 71-a som reservdelsbil, den hade kort spak och nya topplocket men utanpåliggande dörrhandtag och gamla grillen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395891
jeg46 skrev:71 års modell var sista året med långa växelspaken :-)
Jag flyttade över motor och växellåda till farsans -72-a så det hade inte funkat med lång spak där. Farsans växellåda var fullständigt utsliten i locket och "surrade" lite på alla växlar utom 4-an och motorn hade bara ordentlig kompressione på 3-ans cylinder (2-an nästan ingenting). Den hade gått då drygt 38000 mil, donatorn endast 24000 men ohjälpligt upprostad. Detta är mer än 20 år sedan så minnet kan ju svika, hade inga papper på bilen så säker på årsmodellen är jag inte, men det var, som jag skrev, utanpåliggande dörrhandtag och gamla grillen som dom äldre modellerna. Och den var helt orörd.
av Amarace
#1395912
jeg46 skrev:Ok -70 kom spegeln alltså Men 71 kom textilklädsel ny front och klockan på de luxen :-)
Textilklädsel kom redan 1969, men textilmatta kom 71 (på DL och GL).
LennartE Kort spak kom på årsmodell 72 liksom infällda handtag.
av Amarace
#1396269
gubbstrutt skrev:Och på modellåret 1970 vart det el bakruta även på 140 serien.
Det kom iomed årsmodell 70 på 142 och 144, 145 hade det sedan innan (liksom 164) :) (vad det nu har med backspegeln att göra ;) )
Tillsammans med ventilation under bakrutan.
O ska vi fortsätta så blev det nackstöd i framsätena, bälte även i baksätet, varningsblinkers, och så kom limmad framruta en bit in i årsmodellen o.s.v.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]