Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
#1395718
Ute på en 20 mila tur nu i fredags och utomhustemperaturen steg till 28-29 gr C. Efter en kort stopp så kom det ingen kyld luft och temperaturen steg snabbt inne i bilen. Stannade efter en stund och startade om bilen och då kom kyld luft direkt? Något känt fel eller bugg?
av Xanthopteryx
#1395729
Har inte hört något om det tidigare.
Du kan ju be någon verkstad göra en snabbkoll på om det finns lagrade felmeddelanden?

Kan ju vara en liten glitch i koden, eller bugg som kommer återkomma eller något mekaniskt. Man kan ju tänka sig att något trippade av värmen och när det hann svalna av när du körde en bit så kunde det nollställas av att du startade om.

Är väl som vanligt: En gång är ingen gång och två gånger är en gonggong.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1395753
Har hänt mig en gång också förra året.
Minns inte om jag bytte drive mode till Eco och tillbaka till Comfort. Eller togglade AC off/on men då hoppade det igång igen.
av xxargs
#1395754
Varmt ute och sluta att fungera efter ett tag - luktar sliten magnetkoppling, dvs. för stort spel i magnetkopplingen - är spelet uppemot 1 mm så är det början till att vara för stort spel för att det skall fungera i alla lägen.

titta efter trådar att chimsa (med olika stavningar) kompressorn

När det är varmt ute så säker generatorn laddspänningen och typiskt brukar det fungera när man påbörja körningen (motorn kall) men slutar att fungera efter ett tag (motorn varm och en massa varmluft från kylaren som gör generatorn ännu varmare än innan => sänker spänningen och under nivå för att magnetkopplingen skall slå till igen tex. efter kort stopp och tidigare om det är ON/OFF-kompressor som hela tiden slår av och på vid kyligare väder..
av LJN
#1395762
Kan tillägga att bilen bara rullat 1600 mil.
av BenKenoby
#1396071
Det här har jag också upplevt och är intresserad av eventuell lösning.
Min bil är snart 5 år och ca 7000 mil, så det skulle kunna vara kopplingen i mitt fall. Jag ska be dem kolla den på nästa service (snart).
av Siqqe
#1396811
Min temperaturgivare är "emellanåt" trasig och visar typ 3-5 grader när det är över 20 grader varmt ute, vilket leder till utebliven kyla.

Bilen är en XC90 D5 -2016.
av Aida
#1399146
Samma sak hände mig. Jag tryckte snabbt på skicka bildata. Sen fick jag starta om bilen och så funkade ac:n igen. Teknikern på Volvo spg genom min skickade diagnos att bilen tappat kontakten med acn genom enbugg och kom med volvos universella svar/lösning på allt: mjukvaruuppdatering löser säkert det... Dock inte hänt sen dess.
av LJN
#1399150
"Jag tryckte snabbt på skicka bildata" Hur gör man det?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]