Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nichlas
#1395533
Hej, har en riktigt svår nöt att knäcka och blir inte klok.
V70 2.4 140hk 05-

Efter att en verkstad i en stad långt ifrån där jag bor bytte växellådan så har min bil börjat uppföra sig märkligt... oklart om det har ett samband men..

Jag hör ett tickande ljud (som ventiler) som bara tickar mer och mer ju snabbare jag kör, man tror till sist att motorn ska sprängas. Det låter väldigt högt och klart.
Bilen är dessutom slö, och när jag körde snabbt idag på 5:ans växel så tappade den kraft, ingenting hände när jag tryckte på gasen under någon sekund, men sedan fick jag fart igen...
Om jag i hög fart lägger i friläge så försvinner ljudet.

Något vajsing är det. Idéer?! :x
av Erik Å
#1395547
Kan du inte spela in ljudet och lägga upp på nån lämplig sajt och länka, då får du säkert förslag :-)
Följer tickandet motorvarvet eller bara hastigheten oavsett växel / motorvarv?
Användarvisningsbild
av Greffel
#1395562
Generellt är det o gen bra ide att köra fort och gasa hårt när bilen/maskin inte låter ok.
Hörs det redan på tomgång borde du kunna lokalisera lite närmare vart det kommer från

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

av Nichlas
#1395570
Erik Å skrev: lör 08 aug 2020, 20:26 Kan du inte spela in ljudet och lägga upp på nån lämplig sajt och länka, då får du säkert förslag :-)
Följer tickandet motorvarvet eller bara hastigheten oavsett växel / motorvarv?

Vilken utomordentligt bra idé :-)
Se om dessa fungerar.
Ena filmen är inuti bilen, andra är under motorhuven.
https://easyupload.io/2x7ynz
https://easyupload.io/iq7zi2

Här står bilen alltså stilla, men låter även när jag kör. Bilen är trött, och tappade som sagt kraft när jag körde i ca 120 km/h.
Lägger jag i friläge när jag kör så försvinner ljudet
av halvgute57
#1395823
Jag kan endast höra ventiltickande från motorn, är typ normalt, att det hörs från kupen kan vara gummibälgen längst ner på rattstången som lossnat/sitter fel..Med betoning på "kan"....
Kolla felkoder!

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]