Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thle
#1388161
Hej

Jag har en V60, D3, årsmodell 2015, manuell växellåda.
Följande felmeddelande finns: "Volvo On Call Service Erfordras".
Det kom i samband med att mitt startbatteri blivit helt urladdat under natten. Meddelandet kom efter att jag laddat batteriet och sen startat bilen. Jag hade inne bilen på reparation av en annan orsak, och verkstan kollade även detta. Dom kunde inte hitta några fel och släckte felmeddelandet, som dock kom åter inom kort. Verkstan sa att det kan vara så att man måste byta hela styrenheten, för tex kan batteriet i styrenheten vara slut.
Min fråga är om det stämmer att man måste byta VOC styrenheten, eller går det att byta bara det inbyggda batteriet? Hittar inget i manualen kring detta och har försökt hitta information ï dettta forum men inte lyckats.

Det låter logiskt att meddelandet kan bero på att batteriet i styrenheten är slut, särskilt med tanke på att startbatteriet varit helt urladdat några gånger de senaste månaderna.
#1388333
Batteri går definitivt att byta, både på VCM och TEM (vilken det är beror på hur gammal bilen är)
Värt att tänka på är att batterikontakten inne i enheten är rätt skör så man måste vara mycket varsam när man pluggar ur det gamla batteriet...
Det är en liten låsflärp på kontakten som ska tryckas in innan man kan dra ut den.
Sen behöver felkoderna för lågt batteri raderas med VIDA eller nåt..
#1395548
S6024t skrev:Sitter i torkardiket på höger sida...Du får lossa några clips och gummilisten,plastkåpan viker du bara upp...
Pratar ni om samma sak? Det batteriet du beskriver är väl till start/stop funktionen och inte till VOC?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

#1395621
gizzmokula skrev:
S6024t skrev:Sitter i torkardiket på höger sida...Du får lossa några clips och gummilisten,plastkåpan viker du bara upp...
Pratar ni om samma sak? Det batteriet du beskriver är väl till start/stop funktionen och inte till VOC?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ja så är det ju , och dessutom inget "reservbatteri"

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]