Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394985
Hej. Har ett mysko fel (anser att det inte ska vara så) det är så här att min över kylarslang blir ovanligt hård och att bilen kommer väldigt snabbt upp i arbets temp behöver bara köra ca 1 km så är mätaren uppe i arbets temp. Kan tillägga att jag bytt termostat och expantionslock men den övre slangen förblir hård tills jag öppnar locket då blir den mjuk igen . Kan också tillägga att jag monterat en liten ljusramp framför kylet men tycker ändå inte att den ska ge upphov till sånt övertryck. Vet att det ska vara ett visst tryck i systemet. Har även luktat i expansionskärlet så det inte luktar avgaser och det gör det inte. Även oljan ser fin ut. Sen så tycker jag att bilen spottar ut lite för mycket vatten via avgassystemet mer än vad den har gjort. Kan tillägga att jag har monterat ett grövre system vet inte om det har någon betydelse på förändrad mängd vatten/kondens som kommer ut.. bilen har för övrigt har slagit om till 20000 mil. Hoppas att någon kan ge tips på vad fel det kan vara. Lyssnar bara på dom som inte säger att det är topplockspackning lol. Ös på med förslag eller saker som man kan testa för att utesluta andra. Tack på förhand.
#1394992
Corner skrev: ons 05 aug 2020, 21:46 Hej. Har ett mysko fel (anser att det inte ska vara så) det är så här att min över kylarslang blir ovanligt hård och att bilen kommer väldigt snabbt upp i arbets temp behöver bara köra ca 1 km så är mätaren uppe i arbets temp. Kan tillägga att jag bytt termostat och expantionslock men den övre slangen förblir hård tills jag öppnar locket då blir den mjuk igen . Kan också tillägga att jag monterat en liten ljusramp framför kylet men tycker ändå inte att den ska ge upphov till sånt övertryck. Vet att det ska vara ett visst tryck i systemet. Har även luktat i expansionskärlet så det inte luktar avgaser och det gör det inte. Även oljan ser fin ut. Sen så tycker jag att bilen spottar ut lite för mycket vatten via avgassystemet mer än vad den har gjort. Kan tillägga att jag har monterat ett grövre system vet inte om det har någon betydelse på förändrad mängd vatten/kondens som kommer ut.. bilen har för övrigt har slagit om till 20000 mil. Hoppas att någon kan ge tips på vad fel det kan vara. Lyssnar bara på dom som inte säger att det är topplockspackning lol. Ös på med förslag eller saker som man kan testa för att utesluta andra. Tack på förhand.
Min tempmätare är med uppe i arbets temperatur efter nån km.
Jag vet inte vad du menar med ovanligt hård övrekylslang men kör man sakta genom
stan med kö o sånt blir slangen hårdare än om man bara ligger på landsväg. Eller står på tomgång en stund då blir slangen hårdare. Likaså blir slangen hårdare när man stänger av en varmkörd motor .
Kolla nivån med kall motor på plan mark o se om den minskar ställ bilen på samma ställe hela tiden. Det som kommer från avgaset smakar det sött?. Ja det är giftigt o smaka på men jag lever än :laugh: brukar skölja käften direkt.
Rampen framför kylet kan jag inte svara på hur stor skillnad det gör men svalare lär det inte bli.
Öppna inte locket med varm motor.
#1395414
Tycker den blir ovanligt hård man kan nästan inte trycka ihop den någonting lika så med slangen som sitter längst ner på kylet. Vattnet har jag inte smakat för nog göra det. Varför ska man kolla nivån när motorn är kall? Och varför ska man inte löppna ocket när motorn är varm för. Rampen är nu borttagen dock ingen större skillnad. Tänkte koppla upp elm för att se hur varm motorn blir.
#1395418
Övertrycksventilen sitter i locket på expansionskärlet, om det blir fel på den kanske trycket kan bli högre än det är tänkt.. Men nu har du ju bytt så den borde vara ok.
Öppnar man locket när motorn är varm så riskerar man att bli duschad med kokhett vatten, därav varningen.
Själv har jag problemet att det tar evigheter att få motorn varm vintertid. Trots att jag har bytt termostat. Snabbt varm kan tyda på dålig verkningsgrad, t.ex. pga fel kaminställning eller sen tändning. Är bränsleförbrukningen normal?
Kolla att inte kylare eller kondensor är igensatta med insekter och smuts. Går att lysa igenom med ficklampa från insidan så ser man rätt bra om de är igensatta.
#1395419
Får du ut komp. i vattnet brukar det trycka in vatten i en cylinder när du stannar bilen. Sen missar den på den cylindern nån sekund nästa gång du startar. Motornblir varmare för du får den varma förbränningen rakt ut i vattnet. Har du koll på vad det är för vattenpump monterad? Icke original har ofta impeller (skovelhjul) av plast, dessa går ofta sönder. Funkar kylfläkten?
#1395429
Corner skrev: Varför ska man kolla nivån när motorn är kall? Och varför ska man inte löppna ocket när motorn är varm för.
Bortsett från att du kan bränna dig. Det är trycket i systemet som gör så det kokar vid en högre temperatur samt inblandning av glykol. 50 % vatten 50% glykol.
När min är varm efter en sväng över stan kan jag inte trycka ihop slangen mycket heller. Därmed inte sagt att mitt system är felfritt men det försvinner inget kylvätska. Kylvätskan är bäst o kolla och ev justera när bilen stått över natten blir mer rättvis nivå då bättre en så kan jag inte uttrycka det.
Naturligtvis kollar man även så det inte är åt helvete för lite eller för mycket vid varm motor. Men man ska då inte öppna locket.

Var har du köpt locket och termostaten?.
Trycker det ut nått kylvätska från locket?.
#1395442
Jag tror inte på topplockspacningen med enda symptomen " hård kylarslang" och "driftvarm ovanligt fort"

Övertryck SKA det vara, och gamla slangar är lite stela. Det krävs inte så hårt övertryck för att dom ska kännas hårda.

"Driftvarm ovanligt fort" helt utan andra konsekvenser kan bero på många saker.
Som tex körstil, krypkörning, uppförsbackar, osv, eller bara det faktumet att tempgivaren inte är något precitionsinstrument.

Skulle den spotta kylvätska ur avgasröret skulle förlusten av kylvätska vara väkdigt betydande.
Det är nog bara kondens.

Går den bra, överhettar inte, drar ingen/försumbart med kylvätska eller olja så är det nog bara att tuta och köra.

Öppnar man kylsystemet driftvarm kan det busa över och man kan skålla sig allvarligt.
Dessutom kan det börja koka så det nya är ut ändå mera, och kanske kastar upp kokande vätska.
Normal temperatur kan vara väl över 100' och det kokar inte för att det är övertryck som höjer kokpunkten. Lossar man locket försvinner övertrycket och det KAN börja koka plötsligt.

Vatten-glykolblandning kokar inte vid 100' heller, utan några grader över. Men det är ändå övertrycket som är viktigast.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]