Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1395203
GLIZ skrev:
III skrev:Om man skulle ta hänsyn till vilka färger som går att lackera så det inte syns att det är omlackat, vilka färger skulle man välja få?
Ljusa och mörka färger är oftast lättere. Utan flakes och färgnyanser i klarlacken. Färger stil ruby perl är nästintill omöjliga redan när det görs som en hellackering.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag klarade ruby perl på 50×50 cm under min utbildning till billackerare på tredje försöket. Fick beröm, med tillägget, "lite tur ska man ha också".

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av Zanders
#1395216
Sålänge personen som lackar ser och gör om så man slipper hämta och reklamera tre gånger så är det ju helt ok. Hellre att dem behåller den längre i ett svep än att behöva hämta och lämna den ett antal gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1395218
Zanders skrev:Sålänge personen som lackar ser och gör om så man slipper hämta och reklamera tre gånger så är det ju helt ok. Hellre att dem behåller den längre i ett svep än att behöva hämta och lämna den ett antal gånger
Oftast görs det men vissa försöker pracka på folk ett icke fullgott resultat. Ofta lyckas dom. Dom blir inte långvariga i branschen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av Tiimpan
#1395405
GLIZ skrev: fre 07 aug 2020, 00:27
Zanders skrev:Sålänge personen som lackar ser och gör om så man slipper hämta och reklamera tre gånger så är det ju helt ok. Hellre att dem behåller den längre i ett svep än att behöva hämta och lämna den ett antal gånger
Oftast görs det men vissa försöker pracka på folk ett icke fullgott resultat. Ofta lyckas dom. Dom blir inte långvariga i branschen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hade samma under lacken på framskärmen.
Fick den omlackerad. Vet inte på hur många försök, kanske första? Men bra blev det. Jag anser mig själv som petig. Blev lovad innan dom började att dom gör om det tills jag är nöjd :-) har sett skit förr men blev impad av deras jobb. Kul :-D
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1395481
Jag hade också 3 korn på bakluckan vid bakrutans nederkant. Jag valde att inte omlackera utan fick lite i kompensation istället. Var liksom inte värt tiden det skulle ta, framförallt med lackskydd på annat ställe sedan.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Svanis
#1395487
Jag skulle satsa på en punktinsats, då det finns lackerare som kan "trolla", fast tyvärr tror jag inte märkesverkstadens lackerare kan det.

När det inte räcker med punktinsats och hela dörren behöver lackeras om då krävs en erfaren och då menar jag duktig lackerare, de duschar ut s.k."merlack" på intilliggande paneler inkl våtslipar, för att lura ögat.

Jag är själv krävande och har en leksak, en Lapis blå, Golf R som märkesverkstaden inte klarar av få till nyansen på motorhuv och vänster framskärm.
En lång historia om det, men enbart anmäla till ARN återstod, med 6-9mån handläggningstid.
Hade i så fall slutat med att de gjort om på samma sätt, men hade jag blivit nöjd då?
Nix, tog i plånboken och anlitade ett riktigt proffs privat, kan rekommendera dem (finns i Högdalen, Stockholm)
Blev supernöjd.
av Hemingway
#1395819
Qualia skrev: tor 06 aug 2020, 18:22
Blir du ej nöjd så får de beställa fabrik ny dörr..
De fabriker jag haft insyn i lackar hela bilen i ett svep för att undvika nyansskillnader. Endast en dörr kanske får lackas separat först när den skickats till ÅF och då ändrar det ju inget. Någon som vet mer får rätta mig om jag har fel på hur de gör.
av Elektrikern84
#1395998
Fick ett djupt stenskott i min dörr som nu ska lackas om. Som tur är är bilen så pass ny att färgen inte bör skilja nämnvärt.... Jobbigt!

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]