Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jacke12
#1395084
Filippo76 skrev: tor 06 aug 2020, 12:32 Jorden ska inte sitta på batteriet. Sätt på en jordpunkt på karossen.
Röd på batteriet.
I bruksanvisningen visar det att båda kan anslutas på batteriet, samt en del verkat göra de.

Får man fråga vart det är lämpligast att montera en ringsko i karossen?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1395091
Jag provade en 10 W solcell för att underhållsladda ett bilbatteri i Thailand, men när jag kom tillbaka efter 11 månader var batteriet tomt. Jag tror att en så liten solcell inte orkar höja laddspänningen och laddströmmen blir väldigt liten. Jag har senare provat med en 20 W solcell till ett batteri på balkongen och det funkar, men inte alls lika bra som en på 40 W. Men det skulle bli lite stort att ha i innanför vindrutan...
av dannesk
#1395262
Jacke12 skrev:
Filippo76 skrev: tor 06 aug 2020, 12:32 Jorden ska inte sitta på batteriet. Sätt på en jordpunkt på karossen.
Röd på batteriet.
I bruksanvisningen visar det att båda kan anslutas på batteriet, samt en del verkat göra de.

Får man fråga vart det är lämpligast att montera en ringsko i karossen?
Finns ingen anledning att fästa laddarens -kabeln på batteriet, tillverkaren av laddarna uppger inte att om du har BMS så ska den sitta i karossen så bilen kan registrera laddningen. Kolla fjohan82s inlägg på andra sidan i tråden så har han markerat en bra punkt för jord, jag använder denna. Finns även skruvar innanför rastergallret alldeles ovanför vid stötdämparen också.
Användarvisningsbild
av Jacke12
#1395401
dannesk skrev: fre 07 aug 2020, 10:15
Jacke12 skrev:
Filippo76 skrev: tor 06 aug 2020, 12:32 Jorden ska inte sitta på batteriet. Sätt på en jordpunkt på karossen.
Röd på batteriet.
I bruksanvisningen visar det att båda kan anslutas på batteriet, samt en del verkat göra de.

Får man fråga vart det är lämpligast att montera en ringsko i karossen?
Finns ingen anledning att fästa laddarens -kabeln på batteriet, tillverkaren av laddarna uppger inte att om du har BMS så ska den sitta i karossen så bilen kan registrera laddningen. Kolla fjohan82s inlägg på andra sidan i tråden så har han markerat en bra punkt för jord, jag använder denna. Finns även skruvar innanför rastergallret alldeles ovanför vid stötdämparen också.
Yes såg det 👍 får bli så.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]