Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Junkbuster
#1395354
Hej ska eventuellt köpa en automat v70 02. Där personen säger att det klonkar när personen lägger i backen (R)

Vad kan vara fel då? Måste man tömma växellåda olja och spola rent räcker det med det bara?

Tacksam för svar. //Junkbuster :-o
av Erik Å
#1395423
Kan vara splinen mellan ytterknut och hjullager, de klistrades ett tag för att undvika klonkljud men sen gick det knappt att få isär dem. Bättre med fett.. Utslitna knutar kan klonka när riktningen växlar. Finns fall där centrumskruven på ytterknuten varit lös också. En del bilägare åker omkring med lösa hjulbultar.. :-)
Slutkörda bussningar på länkarmarna kan glappa när dragkraften växlar riktning
av Junkbuster
#1395455
Erik Å skrev: lör 08 aug 2020, 07:26 Kan vara splinen mellan ytterknut och hjullager, de klistrades ett tag för att undvika klonkljud men sen gick det knappt att få isär dem. Bättre med fett.. Utslitna knutar kan klonka när riktningen växlar. Finns fall där centrumskruven på ytterknuten varit lös också. En del bilägare åker omkring med lösa hjulbultar.. :-)
Slutkörda bussningar på länkarmarna kan glappa när dragkraften växlar riktning

Tjena Erik okej så vad ska jag säga till säljaren? Att han får gå ner lite i pris då med andra ord?
av MickeM
#1395458
Junkbuster skrev: lör 08 aug 2020, 10:50
Erik Å skrev: lör 08 aug 2020, 07:26 Kan vara splinen mellan ytterknut och hjullager, de klistrades ett tag för att undvika klonkljud men sen gick det knappt att få isär dem. Bättre med fett.. Utslitna knutar kan klonka när riktningen växlar. Finns fall där centrumskruven på ytterknuten varit lös också. En del bilägare åker omkring med lösa hjulbultar.. :-)
Slutkörda bussningar på länkarmarna kan glappa när dragkraften växlar riktning

Tjena Erik okej så vad ska jag säga till säljaren? Att han får gå ner lite i pris då med andra ord?
"ErilÅ" har rätt.
Det ljudet är dock mer "Klick/knäpp" än "Klonk".
Men ljud är ju oerhört svårt över forum.
Omöjligt rent av.
Du behöver nog höra ljudet och bedömma bilen i stort själv. Här på forumet kan bara listas potentiella felkällor till ljudet.
Pruta ska man ALLTID göra. 100% felfri bil av dom här åldrarna är oerhört svårt att finna och då får man nog betala därefter.
Nästan bättre att kosta på själv, till viss del.

Motorfästen är inte så dyrt. Nån hundring styck. Den som låter i dessa fall är den översta oftast, och byts själv av ohändig person

Fetta in drivaxelsplines är inte svårt heller.
Dessutom är det felet kosmetiskt bara.

Länkarmsbussningar, mm, måste du nästan räkna med ändå, eftersom dom är en "sjuka" på dessa modeller. Länkarm = ca 800kr/st, och lite bökiga, men fullt möjligt för normalhändig att byta själv. Kanske 1h på verkstad....

Klonkande från själva lådan är så klart sämre.
Allt från kosmetiskt fel till lådbyte snarast....

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]