Junkbuster skrev: ↑lör 08 aug 2020, 10:50
Erik Å skrev: ↑lör 08 aug 2020, 07:26
Kan vara splinen mellan ytterknut och hjullager, de klistrades ett tag för att undvika klonkljud men sen gick det knappt att få isär dem. Bättre med fett.. Utslitna knutar kan klonka när riktningen växlar. Finns fall där centrumskruven på ytterknuten varit lös också. En del bilägare åker omkring med lösa hjulbultar..
Slutkörda bussningar på länkarmarna kan glappa när dragkraften växlar riktning
Tjena Erik okej så vad ska jag säga till säljaren? Att han får gå ner lite i pris då med andra ord?
"ErilÅ" har rätt.
Det ljudet är dock mer "Klick/knäpp" än "Klonk".
Men ljud är ju oerhört svårt över forum.
Omöjligt rent av.
Du behöver nog höra ljudet och bedömma bilen i stort själv. Här på forumet kan bara listas potentiella felkällor till ljudet.
Pruta ska man ALLTID göra. 100% felfri bil av dom här åldrarna är oerhört svårt att finna och då får man nog betala därefter.
Nästan bättre att kosta på själv, till viss del.
Motorfästen är inte så dyrt. Nån hundring styck. Den som låter i dessa fall är den översta oftast, och byts själv av ohändig person
Fetta in drivaxelsplines är inte svårt heller.
Dessutom är det felet kosmetiskt bara.
Länkarmsbussningar, mm, måste du nästan räkna med ändå, eftersom dom är en "sjuka" på dessa modeller. Länkarm = ca 800kr/st, och lite bökiga, men fullt möjligt för normalhändig att byta själv. Kanske 1h på verkstad....
Klonkande från själva lådan är så klart sämre.
Allt från kosmetiskt fel till lådbyte snarast....
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.