Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1395127
Ska göra framvagnsinställning på v50'n.
Och då är sommarhjulen 16" och vinter 16" 205/55/16

Båda har 6.5x16
Men ena har ET 52.5 andra ET 48

Men en person säger att det kommer bli fel med inställningen med olika ET på sommar/vinter däcken.
Och jag kan inte fatta hur det kommer/kan skita sig med hjulinställningen, när jag skiftar på grund av ET 48 vs ET 52.5?
#1395148
Jo jag vet att fälg flyttas in/ut från centrum.
Men ET 48/52.5.
Jag kan inte köpa att det skulle slita hårt på däcken som han säger, om jag gör inställning efter ex: ET48 och sedan sätta på vinterdäck som har ET52.5 så kommer det slita snett.

Men får väl se i vinter om han får rätt :)
#1395283
Hmm.
När jag fick 4- hjulinställning sist, så hängdes en apparat på varje hjul och en laser lyste mellan dom.
Bak och framhjulen ställdes alltså efter varandra.
Så har jag också mätt in hjul själv, dock utan laser utan enklare prylar.

Men, om nu spårvidden skiljer fram och bak, hur blir det då med sådan utrustning?
Jag vet inte, men spekulerar i att det faktiskt kan bli fel. Men systemet kanske är mer sofistikerat än jag fick intrycket av.

OCH, då menar jag att det bara ev är problem vid justeringstillfället.
Annars kvittar det att ha olika ET fram och bak.
#1395288
MickeM skrev:Hmm.
När jag fick 4- hjulinställning sist, så hängdes en apparat på varje hjul och en laser lyste mellan dom.
Bak och framhjulen ställdes alltså efter varandra.
Så har jag också mätt in hjul själv, dock utan laser utan enklare prylar.

Men, om nu spårvidden skiljer fram och bak, hur blir det då med sådan utrustning?
Jag vet inte, men spekulerar i att det faktiskt kan bli fel. Men systemet kanske är mer sofistikerat än jag fick intrycket av.

OCH, då menar jag att det bara ev är problem vid justeringstillfället.
Annars kvittar det att ha olika ET fram och bak.
Ja nä alltså jag har inte olika ET på bilen. Vinterhjulen har ET 52.5 och sommarhjulen har ET 48.
#1395320
Har alla hjulen på bilen samma ET så kvittar det helt så klart.

Jag bara hittade på ett scenario där det kunde bli bekymmer med olika ET mellan fram och bak.
#1395348
Olika ET bör inte påverka hjulinställningen.

Men kom ihåg att olika ET utsätter hjulupphängningen för olika krafter. Om någon del är sliten eller glapp kan det resultera i slitage.

Flyttar ET ut hjulet tex så hamnar inte kraftcentrum i samma punkt som vridningscentrum och du kommer skicka upp krafterna i styrstagen istället för reaktionsstagen vid gas och broms. Har du allra minsta glapp kan då ändrat ET slita däck.

Men så länge allt är helt tight så påverkar inte ET.
#1395428
Men, om nu spårvidden skiljer fram och bak, hur blir det då med sådan utrustning?
Många bilar har olika spårvidd fram och bak, inga problem.

Alla mått är väl fortfarande i grader, och såhär snabbt funderat...inte ändrar det sig med ET-variationer.

/Thomas
#1395733
vjohnj skrev:Men en person säger att det kommer bli fel med inställningen med olika ET på sommar/vinter däcken.
Och jag kan inte fatta hur det kommer/kan skita sig med hjulinställningen, när jag skiftar på grund av ET 48 vs ET 52.5?
Nej, hjulinställningen påverkas inte av att fälgarna har olika ET.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]