Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1394948
Sänk laddtrycket och köp "riktiga grejer" om du ska högre effekt. Bränslepumpen klarar säkert 250 - 300 hk, men den styr inte bränsle mängden in i motorn.
#1394950
(Orginal)Spridarna bottnar lååååååångt innan soppapumparna gör det. Och innan spridarna bottnar så bottnar BTR'en. Och når man den punkt där spridarna börjar bottna så kommer även LMM'en börja bottna.

Dessa gamla rödblockare är långt ifrån bra i orginalutförande. Ska man plocka ut någorlunda effekt lär man byta massvis med saker. Det är inte direkt som T5orna som man kan klämma ur typ 300 åsnor innan spridare osv sätter stopp.
#1394955
9fortyTurbo skrev:så jag får för lite bränsle? Hur kan jag fixa det byta pump? Hur går jag tillväga? :-D
Det beror ju lite på vilken pump som är dålig. Finns ju en i tanken som brukar orsaka problem när det blir mindre än hälften kvar i tanken. Brukar avslöjas av att pumpen under bilen börjar väsnas. Sen så har du en under bilen som bygger tryck fram till motorn. Är det den som börjar bli klen så är det ju knepigare. Antingen byter man och hoppas på det bästa, eller så får man försöka mäta bränsletrycket när motorn belastas.
#1395119
9fortyTurbo skrev:Skulle det kunna funka med en ställbar BTR? Och ösa på med mer soppa?
En ställbar BTR kan hjälpa till en viss del, med högre tryck hinner det spruta in mer bränsle vid varje "sprut". Jag har det på min 745-a (kör på etanol), men tänk på att du ska ha en progressiv BTR till en turbomotor. Bränsleförbrukningen ökar inte linjärt på en turbomotor som på en sugmotor. Typ sådan här
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... Btr&id=994
Eller sådan här
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... Btr&id=995
Det och en bränsletrycksmätare är en bit på vägen, kanske
#1395154
Marlboroman skrev:Eftersom du redan har lite större spridare så bör den få mer bränsle redan. Och är det som så att du har en pump som börjar ge sig så kommer problemet bara bli ännu värre om du börjar öka trycket.
Givetvis, all trimning utgår från friska "grejer". Skit in skit ut, kan man väl sammanfatta det som.
En gång på -70-talet (kanske början på - 80-talet) kom en kille till verkstan med en Opel Rekord 1900 och en kamaxel han fått tag från den då populära rallybilen Opel Ascona. Jag vägrade först men hah övertalade mig så jag bytte den. Det blev problem redan från början, Rekorden hade hydrauliska lyftare rallybilarna hade mekaniska. Jag löste det med extra brickor och han åkte iväg nöjd. Kom dock tillbaka eftet 14 dagar och bytte tillbaka
...... Bilen gick sämre med trimkammen. Så det hjälper inte att göra en sak när man trimmar, ska det bli bra måste man "gå hela vägen".
#1395222
lennarte skrev: tor 06 aug 2020, 18:23
9fortyTurbo skrev:Skulle det kunna funka med en ställbar BTR? Och ösa på med mer soppa?
En ställbar BTR kan hjälpa till en viss del, med högre tryck hinner det spruta in mer bränsle vid varje "sprut". Jag har det på min 745-a (kör på etanol), men tänk på att du ska ha en progressiv BTR till en turbomotor. Bränsleförbrukningen ökar inte linjärt på en turbomotor som på en sugmotor. Typ sådan här
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... Btr&id=994
Eller sådan här
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... Btr&id=995
Det och en bränsletrycksmätare är en bit på vägen, kanske


Okej tack så mycket får kolla på det. Men det skulle kunna vara pumpen som är lite halvtaskig med? Det jag tycker är lustigt är att motorn är helt orginal förutom större spridare chipade boxar och uppställt lade tryck till 0,5 för mer går det ej.
Men mina polares bilar har ändast chippade boxar allt annat orginal och kan ladda strax över 1 bar?
#1395267
lennarte skrev:men tänk på att du ska ha en progressiv BTR till en turbomotor. Bränsleförbrukningen ökar inte linjärt på en turbomotor som på en sugmotor.
Linjär är att föredra. Progressiv använder man bara om inte har mappning för överladdning. Kan snabbt bli ohälsosamt högt tryck i systemet vilket ger lägre flöde och pumpen får jobba hårdare än nödvändigt. På låga tryck kan man komma undan med det, men vill man ladda på lite mer så är linjär bättre.
9fortyTurbo skrev:Men det skulle kunna vara pumpen som är lite halvtaskig med?
Ja.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]