Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UN71
#1394838
ellboj skrev: ons 05 aug 2020, 09:01 Fråga till er som kör denna laddbox (Easse), hur gör ni för att låsa upp kabeln från boxen när bilen e klar ? I appen står det bara "låst" trots att den e klar, när ja trycker på ikonen ändras det till " alltid låst "?

Har gått in i boxens installationsdel, där är det inte i klickat "lås laddkabeln.."

Ända sättet för mig att få bort den är att stänga av boxen på säkringar o starta om..??

Nån med en idé :-)
Min box låser automatiskt upp kabeln när jag låser upp bilen. Det hörs ett tydligt klick både från boxen och från bilen när boxen och bilen låser upp kabelkontakterna. Jag har Easee appen inställd på "Alltid Låst".
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1394847
Tycker det fungerar som med publika laddare.
Så fort man lossar kabeln från bilen så öppnar den låset i boxen.

Lås upp bilen, koppla ur bilen, koppla ur boxen.
I easee appen har jag inte rört något och den visar bara låst när bilen är redo att laddas, och olåst när bilen är urkopplad.

”Alltid låst” är ju till för om man vill ha en fast kabel som alltid sitter med boxen. Än så länge har jag bara en som jag får ta med mig varje gång. Så skall nog beställa en från tibber snart. 20A 3fas lär vara framtidssäker om man skaffar en riktig elbil framöver.
av ellboj
#1394853
Skit konstigt... Får inte ur kabeln nu då det står "låst" nu, laddningen är klar o det står tydligt"ingen laddning"...

Måste va nåt fel på boxen..? Enligt info på appen står det "låst" när boxen laddar?
Användarvisningsbild
av Zanders
#1394857
Sitter kabeln kvar i bilen? Om inte så prova att trycka in kabeln lite i boxen ifall spärren har fastnat för att du ev dragit lite i kabeln innan den låst upp.
av ellboj
#1394858
Fick svar från Easse som hjälpte, tryckte in kabeln lite hårt i boxen samtidigt som ja tryckte på knappen på boxen, 2 sekunder senare hördes ett klick o kabeln släppte :-)
av stegev
#1395005
Ja det är lite konstigt det där med låst/alltid låst. Problem varje gång man ska koppla ur.
Får testa det där med trycka in kabel och knapp på box annars blir det att kontakta Easee.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]