Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394932
Goddagens, allihop!

Här finns en gammal lurker som kikar in för era bästa tips och tricks avseende väghållning.

Min bil är en S70 2.5T automat från -99, ca 25 500 mil. Den har varit i min familjs ägo sedan år 1 och är mycket välbehållen.
20200805_164350.jpg
S70 -99
20200805_164350.jpg (559.4 KiB) Visad 972 gånger
20200805_170446.jpg
20200805_170446.jpg (588.88 KiB) Visad 972 gånger
Dämpare och fjädrar har aldrig bytts och är, något förvånande, fortfarande i relativt gott skick. Jag skulle dock vilja byta ut dem i samtliga fyra hörn till något som är i princip original, men gärna bättre. Målet med bilen har alltid varit att hålla den original till bästa förmåga, men om det finns andra dämpare och fjädrar som ger både bättre komfort och väghållning så vill jag uppgradera till detta, med fokus på komfort.

Bildelsdjungeln för icke-OEM-delar är dock något för stor och snårig för mig och jag kan inte bedöma vad som är bättre än något annat. I vanliga fall sätter jag bara OEM-delar på guldklimpen. Jag eftersöker därför er oändliga expertis på området! 😊

Ha en fin kväll!
#1394947
Din har nog alla gånger s.k."Nivomat"-fjädring bak, som pumpar upp sig själv under färd, efter lastning, till rätt nivå.

Jag ångrar att jag snålade när jag renoverade och inte ersatte med motsvarande, man tappar liksom premiumkänslan, men det är förstås en fråga för plånboken också.

Jag bytte på min 99:a bort Nivomatfjädring till standardfjädring med gasdämpare(efter att de dåliga broskarvarna fick min olastade att fjädra igenom).

Har dock kvar nivomatfjädring på min 97:a
#1395004
Champagnekuben skrev: ons 05 aug 2020, 21:31 Nivomat låter fancy! Får man det per automatik om man kör med originaldelarna?
Det beror på vad din är utrustad med, men alla de 3st S70 jag har haft varav de 2st jag ännu har, så har samtliga nivomatfjädring från fabrik, en gemensam nämnare är att alla haft dragkrok också.
Lånad bild från nätet, nivomatdämpare ser ut så här typ, knubbiga med gummibälg.
s-l400.jpg
s-l400.jpg (27.37 KiB) Visad 916 gånger
Det kan hända förstås att volvodelar kan vara svårt att gå tag på för våra "gamla" bilar nu, så man blir tvungen att byta till standardfjädring,
men vill minnas för 2år sen fortfarande gick att få tag på, har för mig nivomater gick att köpa från Tyskland.
Borde gå att luska reda på och söka på underleverantörernas produktnummer, om nu de som stämplats med Volvo's nummer inte går att finna.

Fann dessa originalkataloger via Trodo.se
om du vill kolla orginalnummer för att söka på:
https://www.trodo.se/original-bildelska ... #/catalogs

Passa på och köp nya övre fjädersäten, så länge de går att få tag på, konstruktionen bak är korkad, brukar samlas grus och salt ovanpå övre fjädersätet -som sticker delvis ut i hjulhuset som en hylla.
Övre fjädersätet är iaf lätt att byta, sitter med centrumskruv, mina övre säten var genomrostade.
#1395008
Svanis skrev:
Champagnekuben skrev: ons 05 aug 2020, 21:31 Nivomat låter fancy! Får man det per automatik om man kör med originaldelarna?
Det beror på vad din är utrustad med, men alla de 3st S70 jag har haft varav de 2st jag ännu har, så har samtliga nivomatfjädring från fabrik, en gemensam nämnare är att alla haft dragkrok också.
Lånad bild från nätet, nivomatdämpare ser ut så här typ, knubbiga med gummibälg.
s-l400.jpg
Det kan hända förstås att volvodelar kan vara svårt att gå tag på för våra "gamla" bilar nu, så man blir tvungen att byta till standardfjädring,
men vill minnas för 2år sen fortfarande gick att få tag på, har för mig nivomater gick att köpa från Tyskland.
Borde gå att luska reda på och söka på underleverantörernas produktnummer, om nu de som stämplats med Volvo's nummer inte går att finna.

Fann dessa originalkataloger via Trodo.se
om du vill kolla orginalnummer för att söka på:
https://www.trodo.se/original-bildelska ... #/catalogs

Passa på och köp nya övre fjädersäten, så länge de går att få tag på, konstruktionen bak är korkad, brukar samlas grus och salt ovanpå övre fjädersätet -som sticker delvis ut i hjulhuset som en hylla.
Övre fjädersätet är iaf lätt att byta, sitter med centrumskruv, mina övre säten var genomrostade.
Stort tack för hjälpen!

Jag undrar om det är nivomat på min, jag känner inte igen den där gummibälgen. Ska ta en koll imorgon.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]