Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SimonO
#1394173
Kod: Markera allt
Tja

Har en V70 D5252t, som jag har bytt topp på. Har inte så mycket koll Diesel bilar men har bytt flera toppar på 740 etc. 
Men till problemet, har ställt kamremmen om och om igen, ställt pumpen med klocka varjegång. 
Men den rycker vitt skit mycket ändå. Det måste väl bero på att jag får kammaxlen står någon kugg fel varje gång? 

Är lokaliserad i Eskilstuna så om någon bor närliggande och skulle vilja ställa upp med hjälp så skulle de uppskattas.

Nollat botten men hjälp av den lilla markeringen, Nollat toppen genom att sätta liten bit plåt i skåran i kamaxeln på pump sidan och matchat den med kant i kant på ventilkåpan, även provat ställa Första nockeln Klockan 2 och andra klockan 10.
Vet inte vilken av dessa som stämmer eller något bara vad jag läst mig till, har jag gjort rätt?
Mvh
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1394863
D5252T är ju en motor från VW/Audi gruppen som återfinns i 850 96-97, S70/V70 97-00 samt V70N 00-01 och behandlas inte i Haynes handböcker. Däremot beskrivs motorn i Haynes handbok för Audi 100 & A6 91-97(Haynes nr 3531) oklart dock om det är AAT eller AEL. Bara monteringen av bränslepump och justering omfattar 21 punkter, sen tillkommer behov av dynamisk "tänd"-inställning.

Jag tycker din beskrivning av vad du gjort verkar helt ok men det kan vara något du missat.

Jag har bara haft S70 och V70 My 97/98 med bensinare men i diagnosprogrammet vol-fcr (Alexa)finns ett program för dynamisk "tänd"-inställning av dieselmotorn. Om du har en My 99-00 fungerar inte vol-fcr utan då gäller eventuell VIDA.

Själv tänkte jag köpa en V70 med den här motorn men backade när jag kollade in vägtrafikskatten som är hemsk, så det blev en bensinare istället.

Sen om en bil ryker vitt kan det inte var något annat t.ex kylarvätska, jag vet inte... hur går bilen annars?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1394884
Om en bil ryker vitt så betyder det att vatten följer med i förbränningen. Det vanligaste är så klart kylarvätska(och då ofta en indikation på kass toppackning), men det kan även vara kondens i oljan(vilket är rätt vanligt på bilar som mest går små-skuttar och står still några dagar imellan).
Kondens-ryket brukar dock försvinna efter ett par km körning(dvs, när oljan börjar komma upp i arbetstemp). Så fortsätter det ryka vitt efter det är det troligen inte kondens som orsakar det.
av SimonO
#1395043
Har inte satt fast behållaren till kylarvätskan ännu för jag ville få det att lira fört. Så kan inte vara vatten. Kan det vara olja som åker genom dålig topppackning och åker ut genom avgaserna?

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]