Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1394806
Då är den vänstra ringen bytt då.
Och nu funkar allt som det ska :-/ . Tolkade det som att det var två fel det kanske det är om det är glappt nånstans tex i styrdonet men det är bara spekulering.
Har kolla givarare o kabeln och kontakten till på det vänstra framhjulet hittar inget.
Bilen stöter inte bort ABS längre. Och jag har bromsar förhoppningsvis hela tiden.
Vi har kört 6-7 mil med live data. Nu skiljer det bara högst 1-2 km mellan alla hjul och det kan även var helt jämnt mellan alla hjul är det normalt???.

Vidare har jag lärt mig nått mer det är inte samma ABS styrdon på min bil som 97-98 har.
97- 98 har lixom min tidiga 99a tillverkad sent 98 TRACKS men lik förbannat har min ett eget styrdon te ABS samt ett helt eget ABS agg.
Vad är skillnaden då jo mitt ABS agg har 10 st kolvar/pinnar medans 97 till 98 har 8 st.
De styrdon och ABS agg till senare 99or passar inte min heller vad jag fått lära mig . Senare 99or har STC iställe för TRACKS så de grunkorna ska inte lira tillsammans enl det ja hört o läst. Det här är kanske te nötta för nån mer stackars fattig sate.



ABS styrdonet heter 9472650 och ABS agget heter 9472649 till min bil.
Det ser inte ut o finnas lika många av de här grejorna om man tex kollar på bildelsbasen o de flesta var svindyra. Men ett renoverar styrdon kan man köpa för runt 1500 pix. Det är billigare än vad de flesta på bildelsbasen ska ha flera skulle ha 1500 till 2800 för ett styrdon.

Edit kan vara möjligt att sena 99or har samma Abs agg som min tidiga 99a men det är inget som ja vet säkert blir att kolla nummer o sånt för den som behöver ett.

Sa berätta närmare hur o när det här visade sig först. Jag närmade mig ett röljus o skulle bromsa men det hände knappt inte ett skit höll på o köra in i baken på en långtradare i en 70 - 80 ryck tur det var fritt i högerfilen och i diket. Det räckte med högerfilen som tur var. ABS bromsar är inte säkert o åka med som jag ser det.

Tack till er som svarat och ni som tänker göra det.
#1394883
1-2km/h differans låter helt ok. Det kan bero på mycket, som t ex om du svänger lite, om ett däck är mer slitet än något annat, ojämnheter i vägen, osv osv.

Olika ABS-boxar finns det gott om.... TRACS/Inte TRACS, AWD/FWD, och lika många till när systemet böts -99.
Att den 97-98 du kikade på bara hade 8 ventiler låter som att den inte hade TRACS.
av Erik Å
#1394958
gubbstrutt skrev: tis 04 aug 2020, 23:20 .. skulle bromsa men det hände knappt inte ett skit..
Läskigt, det låter som du har hittat en felmod som ingen har förutsett.. ABS-varningslampan borde definitivt ha tänts!
Jag har själv gjort FMEA / felmodsanalys på andra elektronikenheter och då tittar man på konsekvenserna av kortslutning, avbrott eller degradering i varenda komponent. Men att en ABS-krans skulle kunna ge halva pulsfrekvensen pga rost är inte helt lätt att förutse ;-) Hade man bara insett det så borde övervakning ha gått att fixa med mjukvara.
#1394986
Lucif3r skrev:Olika ABS-boxar finns det gott om.... TRACS/Inte TRACS, AWD/FWD, och lika många till när systemet böts -99.
Att den 97-98 du kikade på bara hade 8 ventiler låter som att den inte hade TRACS.

Jo de hade TRACKS båda två.
#1394990
Erik Å skrev:
gubbstrutt skrev: tis 04 aug 2020, 23:20 .. skulle bromsa men det hände knappt inte ett skit..
Läskigt, det låter som du har hittat en felmod som ingen har förutsett.. ABS-varningslampan borde definitivt ha tänts!
Jag har själv gjort FMEA / felmodsanalys på andra elektronikenheter och då tittar man på konsekvenserna av kortslutning, avbrott eller degradering i varenda komponent. Men att en ABS-krans skulle kunna ge halva pulsfrekvensen pga rost är inte helt lätt att förutse ;-) Hade man bara insett det så borde övervakning ha gått att fixa med mjukvara.
Jag vet inte riktigt vad jag sa tro ABS ringarna blir inte dåliga över en dag. Som elgrejor kan bli är rätt nojig på bilen ännu :-/ .
Men det funkar fint ännu. Bilen har gått ytligare 40 mil idag. Jag har gogglat på detta o hittat symtom som påminner om de jag hade men alla hade nån lampa som lös det har jag aldrig haft.
#1395122
Jag har inte hört att ABS systemet gör sin självkoll när man kommer upp i ca 30- 40 km. Det skorrande ljudet man brukar höra i 1sekund.
Jag har lixom inte tänkt på förut om den gjort det efter varje avstängning av motor.
Så frågan lyder ska den göra en självkoll efter varje stopp med avstängning eller bara nån gång ibland har stoppa nåra ggr idag o inte hört nått?.

Tack för svar.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]