SundanceKid skrev:Du menar att jag inte kan belasta ett nytt 16A uttag med 2300w i några timmar?
Skickat från min Oneplus Nord
Jo, det kan du. Men inte säkert.
1) Elbilsladdning är ett nytt fenomen men el är inte det. El och speciellt el för hemmabruk bygger väldigt mycket på praxis. Elektriker är hyfsade på matematik, men för att arbeta snabbare så utgår de mycket från schabloner som satts upp. Alla de bygger på att elen inte förbrukas kontinuerligt. När elektikerna jobbat några är så slutar de räkna och litar fullt på schablonerna, men inte har de 100% koll på hur schablonerna är konstruerade eller vad de tog hänsyn till när de sattes. Så när man satt hur mycket en 2,5mm2-kabel kan belastas över en sträcka om säg 20 meter så har ingen antagit maxlast i 5h. Dessutom antas oftast 20 grader och det behöver det inte vara på ett utomshusttag i solen.
Några exempel på andra produkter i hemmet som drar mycket effekt, som en dammsugare eller hårtork används ytterst få gånger över 2h utan paus. Och om de väl gör det, så är det få gånger per år de går så länge. En elbil eller laddhybrid används lång tid, på hög last upprepade gånger. Dessutom utomhus där temperaturen flukturerar mer samt solljus är en reell faktor på uttag. Så själva dimensioneringen bakom uttaget kan vara bra, men kan också vara dåligt.
2) Schukouttaget är det vanliga uttaget du har i väggen. Det är inte anpassad för hög strömstyrka lång tid. En mobiltelefon drar mA som exempel. Det är tusendels A, så skillnaden mellan en mobiltelefon och laddhybrid är en faktor tusen. Maskiner som drar mer ström, likt en bandsåg, hyvel m.m. som den välutrustade villaägaren kan ha hemma sitter ju inte med ett schukouttag utan går via tre-fas, CEE.
3) Att ladda elbilar kan om det bli fel leda till felströmar som en vanlig jordfelsbrytare typ A inte känner av. Därför används jordfelsbrytare med typ A med likströmsövervakning eller typ B i laddboxar. Lagkrav sedan maj 2019 om jag inte minns fel. Det sitter sällan annat än typ A jordfelsbrytare i hemmet.
4) Du vill ju inte bara använda ett schukouttag, utan även förlängningsskabel och de är inte heller dimensionerade för denna ström under lång tid. En föredetta kollega märkte det när han skulle ladda vår dåvarande gemensamma företagselbil hemma och sladden började "brinna". Den brann inte, men det rykte och säkringen gick som tur var. Han var hemma och såg detta.
Det är alltså en stor skillnad på vad som går och vad som går att göra säkert upprepade gånger. Köra onykter går ju också bra, tills du blir tagen av lagen eller kör på tok. Lite så är det med detta också.
Här kan du läsa lite förenklat från elsäkerhetsverket. Som jag säger så säger de också att de går, men de rekommenderar det inte.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/