Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394776
ER skrev: tis 04 aug 2020, 20:37
MartinS skrev:
Du drog runt hjulen (kardan, diffklump, drivaxlar etc. etc.) precis lika mycket när den var urkopplad, för inte stod dom still?
Skillnaden är i detta fallet att drivaxlarna inte drivs av kardanen eller motorn, den drivs av hjulen och dess välvilja att snurra med istället för att lägga lakritsremmar.
Tror inte att det finns nåt restmoment alls på haldex3 när pumpen inte fungerar. Var väl nåt påfund för att få haldex 5 att framstå som bättre än det var från början och inte tappa momentum typ.
Det kostar ju lika mycket energi att rulla runt hjul oavsett om det är ”via vägen” eller via kardanaxeln. Motorn får dom att rulla i båda fallen.
Användarvisningsbild
av ER
#1394789
Tydligen så skiljer det på nåt vis, annars skulle det ju inte gå billigare utan drift på bakhjulen genom att inte använda pumpen för att driva bakhjulen. Inga astronomiska skillnader, men den gick snålare. Har inget bättre svar då jag gjorde det mest för att ABS/DSTC skulle fungera medans nya pumpen+ filter/olja/packningar/tätningar var på väg.
#1394801
Jag är ganska övertygad om att det var något annat som var anledningen till den minskade förbrukningen. Det låter ju lite som att sätta en propeller på taket för att ladda elbilen ;-)
#1394807
MartinS skrev: tis 04 aug 2020, 20:17
ER skrev:Inte alls. Förra våren paja min haldexpump, klippte av kabeln till den för att kunna återställa DSTC systemet med ny säkring då pumpen skurit och sköt dom efter 5sek. Bilen drog då mindre soppa under tiden bilen var FWD och förhållandena var dom samma förutom att tvingas dra runt 4 hjul,.
Du drog runt hjulen (kardan, diffklump, drivaxlar etc. etc.) precis lika mycket när den var urkopplad, för inte stod dom still?

apersson850 skrev:Det är kanske det lilla restmomentet, ca 5% av max ingrepp, som kvarstår när kopplingen inte är åtdragen som kostar någon liten uppvärmning.
Fast det momentet finns ju oavsett om elen är inkopplad eller ej, eller varför skulle det göra någon skillnad?
Min kompis hade en gammal amerikansk suv. Där kunde man koppla ur drivning vid hjulnaven och fördelningslådan. Då stannade drivaxlar, och differ till den axeln. Att bara rycka sladden kan ju inte spara något.

Om det går åt 0,5 dl att veva runt bakaxeln när man kör kan det ju inte spela någon roll om man tar den energin från fördelningslådan eller från hjulens rotation mot vägen. Energin måste ju komma någonstans ifrån.

Om du har olika slitna däck fram och bak så måste dock den skillnaden sliras bort i lamellerna i haldexen och det skulle teoretiskt kunna leds till högre förbrukning.
#1394820
Ja, det tänkte jag också. Men som klokt konstaterades ovan sitter ju kopplingen kvar, även om den inte är elansluten, så det spelar förstås ingen roll.

Rent allmänt brukar det vara billigare att ha fyrhjulsdrift genom att låta vägen snurra på den andra hjulen än att driva dem med motorn. Men då saknas ju allaehanda prylar.
Det enda jag kan se är att det finns belastning på ytterligare några kuggingrepp om man är konventionellt fyrhjulsdriven, men de rullar obelastat om det är frikopplat. Kan det verkligen göra en mätbar skillnad?
#1394951
apersson850 skrev: ons 05 aug 2020, 04:24 Det enda jag kan se är att det finns belastning på ytterligare några kuggingrepp om man är konventionellt fyrhjulsdriven, men de rullar obelastat om det är frikopplat. Kan det verkligen göra en mätbar skillnad?
Har studerat lite kuggväxlar och friktionen är nära linjär mot belastningen när man ligger inom de moment den är specad för.

Så om du skickar 400 Nm genom framaxeln eller 200 fram och 200 bak för att driva fram bilen i samma hastighet genererar nästan exakt samma total förlust.

Den stora skillnaden uppstår om man bygger moment i drivlinan med olika slitna däck som ger olika rullomkrets, då uppstår ytterligare moment i kuggväxlarna som inte beror av bilens framdrivning utan bara av att bilen rullar, det kan ge rätt stora förluster i växlarna och lamellpaketet. Men det förutsätter ju så klart att lamellerna är till viss del åtsatta för att det ska ske.
#1395022
apersson850 skrev: tor 06 aug 2020, 06:32 Gäller samma linjära samband för hypoider?

Det får någon expert svara på, jag är inte så insatt. Men det lilla jag läst verkar det gälla för hypoider så länge man håller sig inom normalt driftområde och inte belastar extremt.

Sen finns det undantag som tex i Torssen diffen där man väljer stigning och angreppsvinkel på kuggflankern för att nå snabbt ökande motstånd vid stegrande moment, men det är ju motsatsen mot vad man normalt strävar efter i övriga drivlinan för att behålla bränslekonomi och minska uppvärmning vid hård körning.
av Mamel
#1395042
Det här kanske "alla" vet, men för mig var det en nyhet: Om man mäter däcktrycket med varma däck måste man lägga på omkring 0,3 bar. Vill man köra med Eco-tryck 2,6 bar, ska man alltså trycka i 2,9 bar. Däcken blir varma i nu angiven mening redan efter någon kilometers körning.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]