Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mackannnnn
#1394754
Hej! Har ett gäng olika problem som jag undrar lite över;

- Det klonkar något förj*vligt från höger fram just när jag svänger, inte annars. Tror inte det är styrleden då jag testar 3 olika, varav en var helt ny. Vad kan detta vara? Fjäderbenslagring? Trasig fjäder? Fjädern liksom "hoppar" när man svänger istället för att gå in en jämn rörelse.

- Tror att turbon s.k skenladdar, innan så satt det pysventil på bilen, vilket jag tog bort för att byta ut mot att ha högre laddtryck via ljustering av wastegate-klockan, den hade alltså ett gängat drag vilket jag skruvade in. Nu så skenladdar turbon, har ljusterat den fram och tillbaka flertal gånger från max spänd till väldigt slapp, utan resultat. Har någon en idé om vad som kan vara fel?

- Ratten är sned när man kör rakt efter styrväxelbytet, är det framvagnsinställning som gäller? Är det bara att skruva in/ut styrlederna tills det blir rakt?

Det var nog det, tacksam för alla svar och tips!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1394790
Låter på beskrivningen som fjäderbenslagringen är slut.

Har du mätt trycket så du vet om den skenladdar? Skruva ut stången så den blir så lång som möjligt. Längre stång = lägre laddtryck. Sen är ju frågan vart slangen till wastegaten har kopplats om om den är hel eller inte?

Framvagnsinställning är att föredra.
av Mackannnnn
#1394818
Marlboroman skrev: tis 04 aug 2020, 22:40 Låter på beskrivningen som fjäderbenslagringen är slut.

Har du mätt trycket så du vet om den skenladdar? Skruva ut stången så den blir så lång som möjligt. Längre stång = lägre laddtryck. Sen är ju frågan vart slangen till wastegaten har kopplats om om den är hel eller inte?

Framvagnsinställning är att föredra.
Okej! Ska ta ut hela fjäderbenet antingen imorn eller nästa vecka för att se vad som är fel. Hur identifierar man en trasig fjäderbenslagring? Jag har en laddtrycksmätare så jag ser när den skjuter upp i ca 1.1 bar på originalturbon (13c) så känns ju sådär.. :-/ slangen till wastegaten bör vara hel, ser så ut iallafall. Staget har jag prövat att skruva ut mer än tillräckligt, men får kanske försöka igen då.

Tack för svar!
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]