PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av djrogga
#1394591
USA motor B20F , toppen är ju högre har jag läst,är det bara plana den till svenskt mått...? Om man ändå ska ta bort toppen för kontroll av ventiler.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394652
Om det är en F motor så har den antagligen D-Jetronic insprutning och dom topplocken var ordentligt planade i original. Kanske är det, "bara" en tjockare packning skillnaden på E och F? "LarsBd" vet säkert mer om detta, men när jag trimmade min PV (med en B20 motor) så planslipade jag en A-topp c:a 5 mm för att få ungefär samma komp.förhållande som E-motorn (10,5 i E mot 8,8 i A).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394825
gubbstrutt skrev:Ca 5mm då det var knappt något kvar på kanten?
Nej, ska du ta mer får du vinkla topplocket. Fick slipa av lite vid justerskruvarna för att kunna behålla original stötstänger
av djrogga
#1394970
Det är en original motor som sitter i en P1800 ES -72 Amerika import.
av LarsBd
#1395156
Om motorn har kunnat hålla sig original i 50år kan den inte få fortsätta att hålla originalspecifikation? B20E ska ha 97oktan medan F klarar sig med 94, kanske E går på 95 men du har inga marginaler. Tryckgivaren skiljer också mellan E och F.
av djrogga
#1395176
Vad gör tryckgivaren ? Och hur funkar kallstarten,tror inte det funkar,det kanske inte behövs på sommaren....
Den går lite lumpigt och oroligt och när motorn är genomvarm så är den trögstartad,typ sur.....jag har inte sysslat
med insprutning......
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395230
Förmodar att det är den som mäter skillnaden mellan undertryck i insuget och atmosfärstrycket. D i D-Jetronic år tyska för tryck (Druck). Problemet med detta insprutningssystem är att bränsleförbrukningen ökar med med lägre undertryck (sliten motor) så motorn måste vara i gott skick om den ska gå riktigt. Därför ersattes det av det äldre K-Jetronic efter några år för komma tillbaka som L-Jetronic.
L = Luft (Luftmändmätare)
K = Kontinuerlig (CI på engelska)

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]