Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394560
Så nu har jag lite mer kött på benen.

För er med XC90 uppge YEH744 och för er med S/V90 uppge OHS320.

Kanalen till utloppet skiljer mellan dessa modeller men det går att modda den befintliga kanalen så spar man 600.

Utloppet har nummer 31363689. Skruv och blecket har jag inget nummer på då jag hade skruv och mutter hemma.

Panelen under fötterna sitter med 2 torx 25
Handskfacket sitter i underkant med 2 torx 25 samt i överkant med 3st. Längst bak i facket sitter det en 7mm skruv. Sen drar man bara handskfacket lite ner, sen rakt ut. Ta även bort panelen på gaveln.

Skär av röret som sitter där så långt fram det går. Längst ut på det sätter man skumgummi, antingen självhäftande, limma själv eller buntband. Jag körde en remsa på cirka 2 cm.

Utloppet trär man på ovanifrån handskfacket, man sticker ner det en bit, skjuter fram det sen trycker ner det hela vägen.

När röret är tätat och utloppet sitter på plats lyfter man upp handskfacket, lyser med en ficklampa från gaveln så man ser att röret och utloppet kommer mitt för varandra. Sen är det bara trycka ihop och skruva fast facket.

Mycket snålt av Volvo att inte bjuda på detta på alla bilar. Jag vet i och för sig inte om evapuratorn är större på bilar med klima bak. Jag tror bilder är överflödiga då allt är ganska tydligt. Det finns rör att köpa med tätning men dom ligger på runt 600kr.
Senast redigerad av 1 KnotVillage, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1394610
KnotVillage skrev:Så nu har jag lite mer kött på benen.

För er med XC90. Uppge YEH744 och för er med S/V90 uppger OHS320.

Säg att ni vill ha utloppet till det kylda handskfacket inkl. skruv samt det lilla metallblecket som skruven går genom. Jag körde själv vara med en lite skruv och mutter.

Panelen under fötterna sitter med 2 torx 25
Handskfacket sitter i underkant med 2 torx 25 samt i överkant med 3st. Längst bak i facket sitter det en 7mm skruv. Sen drar man bara handskfacket lite ner, sen rakt ut. Ta även bort panelen på gaveln.

Skär av röret som sitter där så långt fram det går. Längst ut på det sätter man skumgummi, antingen självhäftande, limma själv eller buntband. Jag körde en remsa på cirka 2 cm.

Utloppet trär man på ovanifrån handskfacket, man sticker ner det en bit, skjuter fram det sen trycker ner det hela vägen.

När röret är tätat och utloppet sitter på plats lyfter man upp handskfacket, lyser med en ficklampa från gaveln så man ser att röret och utloppet kommer mitt för varandra. Sen är det bara trycka ihop och skruva fast facket.

Mycket snålt av Volvo att inte bjuda på detta på alla bilar. Jag vet i och för sig inte om evapuratorn är större på bilar med klima bak. Jag tror bilder är överflödiga då allt är ganska tydligt. Det finns rör att köpa med tätning men dom ligger på runt 600kr.
Skulle du kunna lägga ut detalj nummer på dom delarna du använde :-)
#1394745
På röret man kapar sitter även en lite slang som går till dom vanliga utblåset. Utan den så finns det risk att ventilen åker ut någon mm och börjar vissla. Jag kommer dock kapa den och dra om så den alltid sprutar ut kalluft i handskfacket.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]