Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394724
Hej igen. Efter provkörning så lutar det mer åt automat trots allt. Haft kontakt ang en bil på blocket xc60 d3 automat på 150 hk, D4204 T9. Den har enligt säljare nyligen vart inne på bilia och fått egr-ventil utbytt. Är det ett vanligt fel och om det hänt en gång - kan/kommer det hända igen? Tacksam för råd/inputs. I övrigt fin och med rätt utrustning.
#1394737
Bra att egr-ventilen är åtgärdad nyligen, det systemet är tyvärr väldigt känsligt på de här motorerna (4-cyl VEA). Finns spaltmeter på forumet att läsa. Är senaste mjukvara inkörd och "slanguppdateringen" gjord på egr-kylaren så reducerar det antagligen framtida bekymmer.

D4204T9 saknar balansaxlar och det är bra. En sak mindre som kan klydda.
#1394750
Cotag skrev: tis 04 aug 2020, 18:51 Bra att egr-ventilen är åtgärdad nyligen, det systemet är tyvärr väldigt känsligt på de här motorerna (4-cyl VEA). Finns spaltmeter på forumet att läsa. Är senaste mjukvara inkörd och "slanguppdateringen" gjord på egr-kylaren så reducerar det antagligen framtida bekymmer.

D4204T9 saknar balansaxlar och det är bra. En sak mindre som kan klydda.
Tack för svar. Har xc60 d4 automat 2017 års modell med motorkod D4204 T14 problem med balansaxlar och egr-ventil?
#1394761
Ja, googlar man D4204T14 + balance shaft så får man träff så det lär den ha. Finns en tråd på forumet med några ljudklipp om du är intresserad av vad du ska lyssna efter. Nyare bilar verkar mindre drabbade.
Egr-problematiken verkar ganska jämnt fördelat över de olika VEA-dieslarna om man får tro forumtrådarna i ämnet.
#1394774
Alla VEA-motorer har inte problem med EGR eller balansaxlar, min bil, S60 D4 aut 2017, fungerar felfritt utan oljud eller ryckningar. Forum har ju den egenheten att de drar till sig folk som redan har problem med sina bilar och söker då likasinnade för att diskutera sina problem. Det spelar ingen roll vilket märkesforum man går till, väldigt många där har problem med sina bilar som man ska akta sig för. Ska man gå efter det så ska man nog inte köpa bil alls.

Självklart är det bra att bli upplyst om vilka problem som KAN dyka upp vad det lider. Det rullar säkert omkring många VEA som låter illa och/eller är ryckiga utan att ägaren märker något, samtidigt rullar det ännu fler som likt min inte låter illa, rycker eller drar någon olja.
#1394784
Henkan skrev: tis 04 aug 2020, 22:08
fjohan82 skrev:@Henkan: Min är som din...
Min har ju "bara" gått 7900, din har väl gått mycket mer tycker jag mig ha läst.
Okej, ja till dags datum 11508 mil sen 2017-02. Är i Berlin nu och ska hem till Stockholm på torsdag, så det blir runt 120 till på det.
#1394792
Henkan skrev: tis 04 aug 2020, 21:49 , samtidigt rullar det ännu fler som likt min inte låter illa, rycker eller drar någon olja.
Bra du även tar upp förhöjd oljekonsumtion som drabbar en del VEA, inte helt sällan med motorbyte som följd, det har trådstartaren nog nytta av i jakten på ny bil.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]