Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1394463
Är det nån som vet varför man absolut inte skulle använda förlängningskabel till 10a laddkabel som medföljer bilen?

Har tyvärr inga laddare i mina sommarstugor så då behöver jag ladda via vanligt vägguttag 230v. Har sådana på fasaden men inte så nära bilen som behövs.

Skickat från min ONEPLUS 6T

av thor71
#1394475
Tror att det beror på att stickkontakten i laddkabeln har en värmesensor som minskar/bryter effekten om den blir för varm, dvs om den kontakt som förser den med ström blir för varm, för att förhindra brand.

Om du kör med förlängningskabel kan ju inte mätning ske mot ditt uttag i fasaden.....
#1394665
Anledningen att man inte ska använda förlängningskabel är för att kabeln och uttagen inte är anpassade för 10A i flera timmar, inte ens utan värme och solljus. De kan bli varma och smält/orsaka brand alternativt att de går sönder och sommarstugans elanläggning inte har utförts enligt modern standard eller att jordfelsbrytare inte bryter i tid så att det smäller någon annanstans.

Det finns i stort sett inga andra elektriska apparater som privatpersoner har som drar så mycket ström kontinuerligt i flera timmar via 230V uttag så tidigare har detta inte varit något problem.
#1394668
Det som är lurigt och kanske rent av farligast är att det troligtvis kommer funka bra under en (lång)tid för att sedan utan förvarning orsaka något. Jag hade tagit dit en elektriker för att säkerställa att laddning sker säkert. Eller kanske låtit bli laddning helt den tid jag är i stugan.
#1394705
SirOrdis skrev:Det som är lurigt och kanske rent av farligast är att det troligtvis kommer funka bra under en (lång)tid för att sedan utan förvarning orsaka något. Jag hade tagit dit en elektriker för att säkerställa att laddning sker säkert. Eller kanske låtit bli laddning helt den tid jag är i stugan.
Exakt! Som att man aldrig behövt säkerhetsbälte om man inte varit med i en olycka, eller hyllar sina vinterdäck utan att ha testat dem på allvar.

Jag skulle iaf inte lämnat fastigheten om jag laddade så.
#1394741
Varför inte dra fram kabel och montera en box där bilen parkeras, så det blir lika säkert som hemma?
#1394768
Hemingway skrev: tis 04 aug 2020, 16:11
SirOrdis skrev:Det som är lurigt och kanske rent av farligast är att det troligtvis kommer funka bra under en (lång)tid för att sedan utan förvarning orsaka något. Jag hade tagit dit en elektriker för att säkerställa att laddning sker säkert. Eller kanske låtit bli laddning helt den tid jag är i stugan.
Exakt! Som att man aldrig behövt säkerhetsbälte om man inte varit med i en olycka, eller hyllar sina vinterdäck utan att ha testat dem på allvar.

Jag skulle iaf inte lämnat fastigheten om jag laddade så.
Problemet är att schuko inte är designat för hög last under lång tid m

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]