Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersBackman
#1394641
Hur mäter man om en tändspole är trasig?
Dottern har en S60 där jag fick hjälp av en verkstad felkodssöka bilen som gick väldigt ryckigt. Resultatet visade att tändningen på 2:ans cylinder inte fungerade. Jag fick en begagnad originalspole som fungerade och bilen gick inledningsvis i det närmaste perfekt. Nu börjar den visa svaga tendenser till ryck under körning.
Min fundering är då om jag skall våga mig på att köpa en uppsättning begagnade tändspolar och byta alla och hoppas att det löser problemet. Frågan är då hur jag kan bedöma om de spolar jag köper är ok eller inte...
Mellan vilka stift skall jag mäta och vilken resistans bör jag få?
Tacksam för all info!
Anders
Bilagor
78868377-D4BE-4615-B2CC-A4F812247197.jpeg
78868377-D4BE-4615-B2CC-A4F812247197.jpeg (167.54 KiB) Visad 832 gånger
414EF0B9-FCD1-4658-9C93-A562A774AE37.jpeg
414EF0B9-FCD1-4658-9C93-A562A774AE37.jpeg (158.21 KiB) Visad 832 gånger
av PetePetrol
#1394671
Hej
Jag hade ett liknande fel med ryckig gång. De gjorde felsökning på Meca och fick då också fram att det var tändspolen ( i mitt fall i cylinder nr 2) De bytte ut den men bilen gick lika illa trots detta. De kollade igen och nu hade felkoden flyttat sig till cylinder nr 4.😞. Jag tog då bort bilen och anlitade en annan verkstad som är erkänt duktiga på el. Visade sig att en av lambdasonderna var dålig och detta orsakade att motorn fick fel värden som i sin tur påverkade bränsletillförseln. Ny lamdasond och bilen gick perfekt. Tändspolen var hel. Tydligen kan motorn skicka ut felkoder som inte alltid stämmer. Jag vet att felkoderna stämmer till 95 % men när det blir sådana här fall så är det bra med kunniga tekniker. De tänker oftast runt problemet och är flexibla.
av AndersBackman
#1394695
Tack för ditt svar PetePetrol!
Innan de startade felsökningen så nämnde de att det finns en del olika felkällor till att bilen gick ryckigt, bl a lamdbasonderna som du nämner och som visade sig vara ditt problem.
De som gjorde felsökningen är en auktoriserad Volvoverkstad och felsökningen indikerade endast misständning på 2:ans cylinder.
Vet du om de fick fram att ena lamdbasonden var trasig via generering av felkod eller var det en kvalificerad
Mvh Anders
av PetePetrol
#1394752
Mekanikern på verkstad nr 2 fick fram felet på lamdasonden via en felkod som den första verkstaden tydligen inte fått fram. Dom hade bilen i 1 vecka utan att reda ut det, och det tog verkstad nr 2 30 min att lokalisera felet. Han är grymt duktig på just el och felsökning, något som en del andra verkstäder går bet på, för att dom helt enkelt inte har kunskapen och rätt utrustning. Just ang elfel är det många som tror och inte kan ge besked vad som är fel. Jag hade en Golf GTI 16V för många år sedan, där först fläkten, sen kupébelysningen och sen hela instrumentpanelen slocknade. Som tur var hade jag precis köpt bilen så det gick ju på garantin. Den stod på märkesverkstad i 2 dagar utan att de hittade felet. Bilhandlaren tog då bort bilen därifrån och ringde en mekaniker som är ett riktigt original, typ SkogsOla(han har sin verkstad mitt ute i skogen). Han hittade felet på 20 min. Det var kontaktplattan till halvljusspaken som var slut. Nu svamlade jag ut lite men vill bara belysa att el kräver kunskap.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...