Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klockan8
#1394629
Som rubriken lyder så låter de så vid minsta ojämnhet höger fram. Räcker att de är lite grus på vägen lr vita streck (övergångsställ)

Har bytt k-hämmarna fram och bak på höger sida då jag trodde de var dom... Låter nästan som om stötdämparen är lös men de är den inte.. de gnisslar och knirrar inte utan mer slår.

Tänkte som nästa steg plocka ner stötdämparen eller har någon något annat tips om vanligt fel på dessa?

V70 2011 R-design
#1395479
Usch... den är riktigt svårtippat :-(

Sitter bromsskölden fast. Har plockat bort mina, tröttnade till sist. Kan vibrera som fasikens.

I vilket skick är övriga leder och länkarm. Om du sätter dig på huk och fattar tag i hjulet tio i två grepp. Håll fast och luta dig tillbaka och se om du kan provocera fram ett glapp. Glappar det i det läget är det troligen bussningarna i länkarmen och eller styrled.

Håll kvart i tre och ricka hjulet i sidled! Får du fram ett glapp här rör det sig troligen om styrled.

De flesta glapp upplever man ju oftast under färd. Det drar åt endera hållet etc... Går bilen rakt?

Uppdatera efter hand!
:-)
#1395910
Har idag hissat upp hela bilen. På höger sida dör ljudet kommer från så tog jag tag i fjädern med båda händerna, då klonkade de till då jag drog fram/ tillbaka. Kunde rucka på fjädern ca 2-4mm åt varje håll och kluckandet kom varje gång fast lågt.

Kan de vara fjäderbenslagringen? Såg ut som om fjädersätet satt som den skulle.
#1395916
Om man ska ta lös allt för att byta fjäderbenslagringen, vad ska man köpa? Finns med och utan kullager? Sen verkar de som om man även kan montera något som heter bumpgummi.
Någon som bytt nyligen som kan länka till ett kitt?


Sen skulle jag verkligen uppskatta om någon kan bekräfta att man kan plocka lös stötdämparen om man använder fjäderspännare och bara lossar nedre klämningen, k-hämmaren samt skruvarna uppe under huven?
av 60volvo
#1395920
Har inget svar, men undrar samma.. Räcker de med de tre övre och krängningshämmarstaget samt nedre klämringen för att få ut stötdämparen? (Om man använder fjäderspännare alltså)

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]