Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av JonasGävle
#1394484
Hej!
Jag har haft problem med slitage på alla fyra hjul (20”), innerkant blank, sedan jag monterade 30mm sänkning. Hjulinställning är gjord flera gånger och firman har gjort det för sänkt chassi. Dock fortsätter detta på samma vis.
Surrade med en däckgubbe i Visby som jobbat med racebilar idag. Han sa att man måste gå efter hur slitaget ser ut och justera toe, sedan se om det blir bättre och eventuellt justera vidare. Han sa även att folk numera inte kan detta hantverk och går enbart på tillverkarens värden, även när man använt värden för sänkt chassi.
Tyvärr åker vi tillbaks till Gävle på fredag så han kan inte fixa detta.
Vem ska man vända sig till i eller kring Gävle som har denna kunskap?
Börjar bli sjukt less på att köpa nya däck, hoppas på det bästa för att sedan bli besviken och behöva köpa nytt igen!

/Jonas
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1394501
Har själv letat efter liknande och det enda jag upptäckt än så länge är att man ska undvika Vianor. Sen beror det ju lite på vad du har för bil?
av JonasGävle
#1394504
Lustigt du nämner Vianor, det är dom som gjort min inställning två gånger på raken med samma resultat.
Senast kliade han sig i huvudet och sa ”jag fattar inte vad som är fel”.
av JonasGävle
#1394505
Marlboroman skrev: mån 03 aug 2020, 17:17 Har själv letat efter liknande och det enda jag upptäckt än så länge är att man ska undvika Vianor. Sen beror det ju lite på vad du har för bil?
Lustigt du nämner Vianor, det är dom som gjort min inställning två gånger på raken med samma resultat.
Senast kliade han sig i huvudet och sa ”jag fattar inte vad som är fel”.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1394526
Låter som vi råkat ut för samma snubbe. Lämnade in en BMW med en lapp tejpad på ratten med vilka värden jag ville ha. Och mitt nummer vid frågor. Redan när jag fick protokollet i handen så såg jag att det var fel. Hade några grader toe in på ena sidan, men "det vart så ibland". När jag bokade om på måndagen så var jag inte ensam och att reklamera en hjulinställning. Kvinnan före mig i kö var inte heller nöjd, och jag bara en liten suck och en försäkran om att en annan skulle göra försök #2. Som inte heller vart ok. Han fick till det bak, men strulade till det fram. Så jag ställde in cambern med ett brytjärn och ögonmått så bilen var vettig att köra. Sen fick Ericsson göra om och göra rätt. Vianor ville inte betala den räkningen.

Det är väl om du åker upp på Volvo och tar med dig protokoll från inställningarna och hör med dem. För det finns ju inte hur mycket mån att justera bak. Där kanske du kan få tips om ställen att vända dig om du vill ha en mer anpassad inställning.
av JonasGävle
#1394528
Marlboroman skrev: mån 03 aug 2020, 18:52 Låter som vi råkat ut för samma snubbe. Lämnade in en BMW med en lapp tejpad på ratten med vilka värden jag ville ha. Och mitt nummer vid frågor. Redan när jag fick protokollet i handen så såg jag att det var fel. Hade några grader toe in på ena sidan, men "det vart så ibland". När jag bokade om på måndagen så var jag inte ensam och att reklamera en hjulinställning. Kvinnan före mig i kö var inte heller nöjd, och jag bara en liten suck och en försäkran om att en annan skulle göra försök #2. Som inte heller vart ok. Han fick till det bak, men strulade till det fram. Så jag ställde in cambern med ett brytjärn och ögonmått så bilen var vettig att köra. Sen fick Ericsson göra om och göra rätt. Vianor ville inte betala den räkningen.

Det är väl om du åker upp på Volvo och tar med dig protokoll från inställningarna och hör med dem. För det finns ju inte hur mycket mån att justera bak. Där kanske du kan få tips om ställen att vända dig om du vill ha en mer anpassad inställning.
Volvo bytte fjädrarna åt mig och gjorde även hjulinställning, men för ej sänkt bil, så den var sjukt orolig på vägen. Det var då jag vände mig till vianor.
Nu litar jag inte på någon av dom. Dock fick vianor till det Volvo inte gjorde och bilen har gått väldigt fint på vägen.
La ut en fråga på Facebook också så får se vad det resulterar i.
Men helt klart är iaf att man inte kan gå på det förbestämda värdet i burken utan måste testa sig fram mer.
av JonasGävle
#1394571
TommyP86 skrev: mån 03 aug 2020, 21:29 Det går inte justera tillräckligt med originalstag. Redan standard sportchassi-inställningen är en kompromiss.
Du får köpa nya justerbara stag om du ska få till det, alternativt bygga om för större excenterbricka.

https://www.ddesign.nu/product/volvo-v6 ... t-hardrace
Nu tänker du camber bak då?
För det här gäller även fram.
Höger bak sliter inte just, men vänster bak som står ”rätt” sliter snett.
Fram sliter båda snett.
Hur ser det ut fram, kan man ställa tillräckligt både toe och camber med original prylar?
Hur mycket problem är det om man inte kör hårdare dämpare utan enbart kortare fjädrar?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1394577
Är dämparna ok ska det inte spela roll. Men har du fel bak så får framhjulen jobba mot bakhjulen, så det borde du fixa. Cambern fram är inget du får fixat enkelt, du får ställa toe snällare bara, och leva med det eller göra något liknande https://forums.swedespeed.com/showthrea ... -how&amp=1
Har du fel viktindex på däcken (eller dåliga/billiga däck blir det oftast ännu värre.


Vad har du för dimension/märke/index?

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]