Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1392635
Dock inte rekommenderat om man kör på E85, om jag har förstått Rådlös (har jag för mig) rätt. Etanol vill ha lite varmare, och öppet/sportfilter gör tvärtom, kyler än mer.

Ljudet blir ju trevligare dock som sagt.
#1392636
Det där ju bara snack. Sportluftfilter i sig gör inte att luften blir kallare. Men han har ju iaf värmesköldar.
Cold air intake brukar det heta.
Visserligen är E85 tåligare mot högre lufttemperatur och det finns många anledningar att inte sätta på sportluftfilter.
För låg insugstemperatur på en turbobil, njae.
Efter turbon är lufttempraturen högre oavsett, därför man har intercooler. Inga problem att stoppa på en större Intercooler även om man kör E85, men då brukar man mappa om också, om man ändå lagt pengar på att byta delar.

@andysson,
Jäkligt bra jobbat! Förfjänar en egen tråd
#1394394
Tack KalleJ 😃

Nu är samtliga fem spridare utbytta. Fick dom i fredags och bytte dom på direkten.

Har nu tuffat runt i två dagar och motorn går hur fint som helst. Riktigt fint drag och inte så ryckigt som den gått ett bra tag faktiskt.

Får hålla med Bilia här att det är lämpligt att byta samtliga när man ändå är igång. Med tanke på trodo.se's priser är det ju dessutom ingen förmögenhet.

:-)
#1443074
Då var det min tur att råka ut för detta!
Bilen började gå konstigt och med min enklare variant av OBD2 blåtandsadapter så fick jag ut koden P0302.
Testade då att byta plats på tändspolarna mellan tvåan och treans cylinder och kunde konstatera att felet stannade kvar på tvåans cylinder.
Mätte sen signalen in på tändspolarna med oscilloskop på tvåan och trean samtidigt och såg att båda såg likadana ut (med en förskjutning i tid förstås)
Gjorde sen samma övning med spridarna och fick samma resultat där. Ohm-mätte även alla spridare och de såg lika ut. Det klickade även i alla med motorn igång.
Slutsats: spridaren på cylinder två måste vara igensatt.
Sökte och hittade då den här tråden, beställde 5 spridare från trodo på vinst och förlust och bytte dem idag.
Jobbet tog ungefär 3 timmar i lagom takt och med lite hjälp av bror att hålla i lite här och var.

Så tack andysson för en bra beskrivning om felet och jobbet! :-)
#1574153
Då var det min tur o få problem med spridarna.
V70 2,5ft -10 med 24000mil på mätaren.
Volvo felsökte o kom fram till att 4:ans spridare funkar ej. Dom vill ha 16000 för byte av alla spridare samt tändstift då det var dags också.
Dom rekommenderade inte byte av bara en spridare då det var vanligt att dom andra också ger sig.
Har nån bytt nyligen och hittat nått billigt ställe o köpa spridare?
Törs man köpa Bosch 0280 158 315 som andra nytt till?
Vad ska det vara för tändstift till dom?

Edit pratade med en verkstad som hävdade att man behövde specialverktyg för o ta loss spridarna, stämmer verkligen detta?
#1574160
De som heter 315 på slutet är de som ersätter original som inte längre säljs om jag fattat det rätt. Det var 315 jag köpte och har kört med sen 2021.
Trodo tar 617:-/styck nu.
Skulle inte heller bara byta en med tanke på att jobbet tar en stund att genomföra.
#1574162
Hittade billigaste i Tyskland som jag brukar handla ifrån är 44 euro så typ 500kr/st + frakt.
Är bara frågan vad tändstift kostar och om man verkligen behöver nått special verktyg
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]