Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Numnut
#1394452
Hej.
Har en v70 98/99 som plötsligt bara stendog.
Saken är att jag kan starta den men den dör igen efter 2-3 sekunder, har bytt reglerna samt alla säkringar bara för att dock blir det ingen skillnad den dör ändå .
Tar tacksamt emot tips
av MickeM
#1394465
Jag tänkte kamaxelsensorn först.
Ingen signal, så bryts soppapumpen.
Den startar när tändningen vrids på i några sekunder och fortsätter gå så länge motorn snurrar. Parametern brukar vara kamaxelgivaren.
(Generellt)
Men, den borde inte ha stannat av den. Startproblem=ja.

Och, Volvo har åtskilliga styrsystem beroende på motoralternativet, OCH, tyvärr en salig blandning, just under 1999.
Därför ser jag själv det ovan som en smula osäker.
av MickeM
#1394538
Marlboroman skrev: mån 03 aug 2020, 17:03 Kan det vara antennringen som gett upp. För det där låter som startspärren.
Det tänkte jag också, men eftersom den stannade...
Startspärren bryter inte en bil som går.
Eller gör dom tidiga det kanske?

I så fall är den absolut huvudmisstänkt.
av SubMarine
#1394546
Tvivlar starkt på att den stänger av motorn under drift pga startspärr. Det skulle vara alldeles för farligt. Ett långskott skulle väl vara ifall man har glapp på tändningsigalen i tändningslåset (15) så det blir någon form av ofrivillig elektrisk av- och pånyckling under färd.

Jag fick problem med startspärren för några månader sedan på min 2.5T -99 och då tände inte motorn alls vid upprepade startförsök. Efter några av- och pånycklingar så startade den till slut och den slutgiltiga lösningen för mig var att rengöra kontakten till antennringen. Inga problem sedan dess. Jag har dock ett annat motorstyrsystem än trådskaparen.
av Erik Å
#1394554
Håller med, det kan inte vara startspärren om bilen dör under färd
Vanligt med fel på relät till bränslepumpen, man kan dra ur relät och bygla i sockeln med en kabelstump eller ett gem. Eller så är bränslepumpen slut..
Testa att bygla relät som första steg och sen kanske det är läge att mäta bränsletrycket som nästa.
av Numnut
#1397064
Jag vil tacka alla som lagt tid att tänka till för att hjälpa mig lösa problemet , det som jag har kvar att testa nu är byte av bränslepump.
Stort tack Björn

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]