Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beffe
#1390543
Tack Rådlös!

Jag vågar knappt tro det, men det verkar som att det var spjället som strulade :-)

Rengjorde det efter bästa förmåga och gav kontakten till gasspjällsmotorn (??) ett rejält sprut med CRC Elektronikrengöringsspray och satte sedan ihop allt.

Har nu kört med bilen i ca två timmar totalt efter operationen och jag kan konstatera följande:

- Ryckningarna är HELT borta
- Tomgången är väldigt stabil och inte alls så "fladdrig" som den alltid varit
- Motorn är helt enkelt mycket piggare och mer alert och inte alls så seg som tidigare. Detta märks speciellt när man kör iväg från stillastående!

Tack alla för era tips! :-)
av Beffe
#1394445
Ryckningarna är tillbaka...

Förra veckan började bilen rycka ännu värre än tidigare, och denna gången med husvagnen efter. Det var väldigt nervöst i uppförsbackarna!

Jag har provat byta plats på tändspolar och tändstift, bara för att se om felkoden flyttade sig men det gjorde den inte, den säger hela tiden att motorn misständer på cylinder 3.

Dock upptäckte jag en intressant grej! När man trycker på kablarna som går till gasspjällsmotorn (?), så går motorn oförändrat dåligt, men om man lyfter lite på dom så går motorn rent! Provade detta ett antal gånger medans motorn gick dåligt och varje gång jag lyfte lite på kabeln så gick den rent. Hämtade tom min sambo så att hon också fick se det, så att det inte bara var i mitt huvud... Jag har pelat av skyddskabeln och eltejpen runt dessa kablar, men kan inte se några skador.

Tyvärr verkar jag vara för dum för att ladda upp bilder, kan man inte göra det direkt från en mapp på datorn?
#1394447
Beffe skrev: mån 03 aug 2020, 11:17 ....för att ladda upp bilder, kan man inte göra det direkt från en mapp på datorn?
Tyvärr funkar det inte med att lägga in en mapp utan du får ladda upp en fil.
Du bör se denna "Ladda upp en bilaga" , fliken bredvid "alternativ" när du kommer till besvara, sen "lägg till filer" och så väljer du en bild i taget och efter när bilderna är uppladdade så ska du se nedanför "placera bilden.." något sånt i inlägget och då borde bilderna visas. kom ihåg att bilderna behöver vara jpeg/png.

Om ovan inte fungerar finns det alternativ att du laddar upp bilderna via imgur(gratis) och du klistrar in imgur-länken som du fick från sidan som tillfällig-lösning
740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]