Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1394164
Nej, dra ur säkringen eller tejpa knappen.
av mikebike
#1394281
Krialn59 skrev: lör 01 aug 2020, 22:07 Kan man spärra takluckan på XC60 -16? Om jag sätter på lastbågar slår luckan i och kan spricka.
Då har du fel lastbågar!
Eller snarare fötter....
av dannesk
#1394292
Vill man ha låga takräcken som Thule Wingbar Edge så kommer fästena för takboxen ta i luckan men det är inte fel lastbågar för det. Luckan kommer troligtvis inte att spricka men luckan kommer ta i och inte kunna öppnas korrekt.
av mikebike
#1394330
dannesk skrev: sön 02 aug 2020, 15:21 Vill man ha låga takräcken som Thule Wingbar Edge så kommer fästena för takboxen ta i luckan men det är inte fel lastbågar för det. Luckan kommer troligtvis inte att spricka men luckan kommer ta i och inte kunna öppnas korrekt.
Jag har 6 cm som minst mellan taket och undersidan på mina wingbar. Jag bytte fötter när jag bytte bil, de från V60 passade också, men de är ett par cm lägre.
Finessen med wingbar är väl dessutom att alla infästningar sitter på ovansidan?

Bild
av dannesk
#1394387
mikebike skrev:Jag har 6 cm som minst mellan taket och undersidan på mina wingbar. Jag bytte fötter när jag bytte bil, de från V60 passade också, men de är ett par cm lägre.
Finessen med wingbar är väl dessutom att alla infästningar sitter på ovansidan?
Du har inte "riktiga" Wingbar utan ser ut som Volvos original som har en annan profil, Wingbar ser ut som en flygplansvinge. Finessen med Wingbar Edge är att de är mkt lägre samt att "fötterna" sitter i kanterna på bågarna (Edge), det är samma gummilist och T-spår på Volvo Original och Thules då det är samma tillverkare (Thule). Jag bytte till Wingbar Edge då Volvos Original är så sjukt fula med takbox då den sitter så högt. Se skillnaden i höjd och design mellan dessa på bilden då jag testade på min bil. Jag har Thules takbox med snabbgripklor för snabbt montage/demontage och se sitter bara någon cm ovanför taket/panoramataket när de är åtspända.
Bilagor
IMG_2805.JPG
IMG_2805.JPG (681.29 KiB) Visad 1190 gånger
av mikebike
#1394405
dannesk skrev:
mikebike skrev:Jag har 6 cm som minst mellan taket och undersidan på mina wingbar. Jag bytte fötter när jag bytte bil, de från V60 passade också, men de är ett par cm lägre.
Finessen med wingbar är väl dessutom att alla infästningar sitter på ovansidan?
Du har inte "riktiga" Wingbar utan ser ut som Volvos original som har en annan profil, Wingbar ser ut som en flygplansvinge. Finessen med Wingbar Edge är att de är mkt lägre samt att "fötterna" sitter i kanterna på bågarna (Edge), det är samma gummilist och T-spår på Volvo Original och Thules då det är samma tillverkare (Thule). Jag bytte till Wingbar Edge då Volvos Original är så sjukt fula med takbox då den sitter så högt. Se skillnaden i höjd och design mellan dessa på bilden då jag testade på min bil. Jag har Thules takbox med snabbgripklor för snabbt montage/demontage och se sitter bara någon cm ovanför taket/panoramataket när de är åtspända.
Jo, jag har "riktiga" wing bars, de är smalare i bakkant och mycket längre i färdriktningen. Jag fick karva ur duktigt ur cykelhållarna för att de skulle passa.
Däremot är infästningen av fötterna undertill, precis som på den andra bågen på din bild (det var från ett par sådana bågar jag plockade fötterna.)
Det lär ju vara tillägget "Edge" som innebär infästning i ändarna, inte Wing bar i sig.

Jag har förstått att många takboxar inte passar på wing bars eftersom urtagen i boxen är för små?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]