Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av PetePetrol
#1393475
fjohan82 skrev:Man ska också komma ihåg, om det inte nämnts, att bl.a. Audi levererar vissa bilar (alla?) på Hankook och KIA på Nexen.
Det verkar ju fungera, de ligger mig veterligen inte oftare i något dike...
Nej, och om AUDI använder dessa till en del av sina bilar visar ju att Hancock håller en relativt hög nivå. Audi är ju inga småhandlare direkt...
Det verkar ju fungera, de ligger mig veterligen inte oftare i något dike...[/quote]
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1394046
Hankooks prestandadäck som levereras på en del Audi presterar riktigt bra i tester. Hankook rör sig sakta upp i marknadsposition mot premiumsegmentet, de ligger idag precis under.
Landsail däremot... har en bra bit kvar...
av Lövet
#1394078
fjohan82 skrev:Man ska också komma ihåg, om det inte nämnts, att bl.a. Audi levererar vissa bilar (alla?) på Hankook och KIA på Nexen.
Till och med Porsche levereras på Nexen (Cayenne+Macan) så de har åtminstone förmågan att produceras (vissa?) modeller med hög kvalitet. Hankook har jag kört på A4an nu och de är åtminstone inte på något sätt sämre än Continental som jag hade på Passaten innan på nåt sätt som märks. Livslängd har jag ingen aning om, byter bil efter 18 mån.
av PetePetrol
#1394107
När vi ändå diskuterar däck; städade i garaget i dag och blev då påmind om att nya vinterdäck måste införskaffas i höst :-( . Jag har alltid kört med dubbat. När det väl blir frost eller isigt är det skönt att ha något som "biter i" vägbanan. Vad kör ni helst på vintern? Dubb eller odubbat?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1394130
Alltid odubbat (från Nokian), dels pga utlandsresor, dels pga dubbförbud i Stockholm.
Sen blir ju ljudet mindre från däcken.
Dock har alla olika förutsättningar, så jag accepterar de som måste eller bara väljer att åka dubbat.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1394131
Lövet skrev: lör 01 aug 2020, 16:50
fjohan82 skrev:Man ska också komma ihåg, om det inte nämnts, att bl.a. Audi levererar vissa bilar (alla?) på Hankook och KIA på Nexen.
Till och med Porsche levereras på Nexen (Cayenne+Macan) så de har åtminstone förmågan att produceras (vissa?) modeller med hög kvalitet. Hankook har jag kört på A4an nu och de är åtminstone inte på något sätt sämre än Continental som jag hade på Passaten innan på nåt sätt som märks. Livslängd har jag ingen aning om, byter bil efter 18 mån.
Så pass, ja de har nog testat dem grundligt innan valet föll på att sätta Nexen på en Porsche får man anta...
av KalleJ
#1394145
Porsche Cayenne däcket N'Fera RU1 inte SU1 som är vanligast.
https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nexen/N-Fera-RU1.htm

i min dimension är prisskillnaden till "bättre märkesdäck" väldigt liten.
Noteringsvärt att Maxxis HP5 från Kina låg bra mycket bättre till i senaste testet där.

Dubbat kör man om man har behov av det, typ slingriga landsvägar, branta backar, äldre bil utan antisladd. Bor på höglandet eller Norrland. Eller har avvikande arbetstider där snöröjning inte hinner osv.
Jag och farsan alltid klarat oss på dubbfria hela södra halvan av Sverige. Kört både nordisk-friktion och europeiska vinterdäck.
Undantaget var min första bil en Honda Crx utan abs och antisladd. :-D
Användarvisningsbild
av Derank
#1394155
PetePetrol skrev:När vi ändå diskuterar däck; städade i garaget i dag och blev då påmind om att nya vinterdäck måste införskaffas i höst :-( . Jag har alltid kört med dubbat. När det väl blir frost eller isigt är det skönt att ha något som "biter i" vägbanan. Vad kör ni helst på vintern? Dubb eller odubbat?
Alltid dubbat, skulle aldrig falla mig in att köra odubbat.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1394189
PetePetrol skrev: lör 01 aug 2020, 19:37 När vi ändå diskuterar däck; städade i garaget i dag och blev då påmind om att nya vinterdäck måste införskaffas i höst :-( . Jag har alltid kört med dubbat. När det väl blir frost eller isigt är det skönt att ha något som "biter i" vägbanan. Vad kör ni helst på vintern? Dubb eller odubbat?
Antal gånger jag ens behövt vinterdäck hemma sedan 2016, ca tre dagar. Sen plus kanske fem dagar de behövts på semester norr eller söderut så jag väljer dubbfritt. Men det finns gott om geografiska orsaker till det ena eller andra
av Bempo
#1394195
Kör alltid dubbat och det ska vara Nokian eller Michelin. Dubben ger det där lilla extra som behövs ibland där vi bor. Provade dubbfritt under ett antal år med Saab 9000 och det fungerade bra. Hade det sen också ett tag på nästa bil som var Volvo 945 aut. men efter en vinter blev det dubbat och så är det ännu. Bilarna och däcken, både dubbfritt och dubbade, har utvecklats och blivit mycket bättre sen dess men kanske inte jag :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]