Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1393885
kantarell skrev:Tror inte någon ramp kan möta upp mot dessa ljus när man vill se älgen som kliver ut ur skogen några hundra meter framför.
Tex VisionX XPR 40" ger bättre ljus än detta trotts att rampen är "spot", mina tre NBB 225 Alpha Pro LED 165W ger bättre ljus än detta, inte minst bredare och mera homogen ljusmatta. Hade 3xNBB 225 floodvariant med 75W 4300K xenon tidigare, visst roligt att peta herren där uppe i röven med ljuset typ när det maxade ut på lite över 1,2km enl. mätnings logik över lumen och lux. Nu har jag "bara" dryga 900m fast homogen ljusbild utan hotspots eller ojämnt ljus NBB225 är (väl)kända för såväl med originalxenon som piratxenon oavsett lamptyp H1, D2Y osv..
av Dundermuppen
#1393892
Goddag igen,

Har fått besked att det inte finns möjlighet att fixa detta på "officiell väg". Alltså inget som Volvo själva kan tillhandahålla.

Undrar då om det är ens lagligt att fixa. Går det att integrera på en 2021?

Jag sysslar med serverdrift dagligen så jag är vråldum på bilar. Dock är det fullt tillåtet att håna mig för detta - det bjuder jag på...

/Johannes
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1393913
Dundermuppen skrev: fre 31 jul 2020, 16:15 Goddag igen,

Har fått besked att det inte finns möjlighet att fixa detta på "officiell väg". Alltså inget som Volvo själva kan tillhandahålla.

Undrar då om det är ens lagligt att fixa. Går det att integrera på en 2021?

Jag sysslar med serverdrift dagligen så jag är vråldum på bilar. Dock är det fullt tillåtet att håna mig för detta - det bjuder jag på...

/Johannes
Vad går inte att fixa?
Bilia och andra kedjor monterar gärna extraljus och lägger in rätt mjukvara, inga problem alls.
https://www.bilia.se/biltillbehor/saker ... O;V60;2020
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1394596
paso skrev: mån 27 jul 2020, 19:34 Kolla om din lokala handlare har erbjudande på Vision X’s Xmitter Prime Extreme 21”
Har denna på min V90CC och ljuset är mycket bra, nästan så man blir bländad av reflexer från skyltarna och rampen tänds bara när fullt helljus är aktivt.
Kostar idag 15900 på Bilia så tyvärr dyrt men det kostar med kvalitet och dessutom med 5,5 års garanti.
Möter du inte många irriterade personer som bländas av ditt helljus innan det slår av automatiskt?

Jag tycker att jag får en hel del blinkningar på mig när jag kör på det automatiska helljuset och antog att det blev ännu fler om man har extra ramp..

Då har jag ändå satt inställningen på snabb.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1394597
fjohan82 skrev: fre 31 jul 2020, 18:04
Dundermuppen skrev: fre 31 jul 2020, 16:15 Goddag igen,

Har fått besked att det inte finns möjlighet att fixa detta på "officiell väg". Alltså inget som Volvo själva kan tillhandahålla.

Undrar då om det är ens lagligt att fixa. Går det att integrera på en 2021?

Jag sysslar med serverdrift dagligen så jag är vråldum på bilar. Dock är det fullt tillåtet att håna mig för detta - det bjuder jag på...

/Johannes
Vad går inte att fixa?
Bilia och andra kedjor monterar gärna extraljus och lägger in rätt mjukvara, inga problem alls.
https://www.bilia.se/biltillbehor/saker ... O;V60;2020
Bildeve har satt det på flera bilar.

Polisen beställer det som standard på alla sina v90 och xc60.

Så visst går det.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1394598
Så här ser det ut i inställningarna..
Bilagor
Screenshot_20200804-001342.jpg
Screenshot_20200804-001342.jpg (143.13 KiB) Visad 685 gånger
Användarvisningsbild
av GustavB
#1394615
Annars köper ni en XBB för inkoppling av rampen/extraljusen. Ingen åverkan på bilens elsystem och enkel att flytta över till nästa bil.
Användarvisningsbild
av paso
#1394731
Ilduce77 skrev:
paso skrev: mån 27 jul 2020, 19:34 Kolla om din lokala handlare har erbjudande på Vision X’s Xmitter Prime Extreme 21”
Har denna på min V90CC och ljuset är mycket bra, nästan så man blir bländad av reflexer från skyltarna och rampen tänds bara när fullt helljus är aktivt.
Kostar idag 15900 på Bilia så tyvärr dyrt men det kostar med kvalitet och dessutom med 5,5 års garanti.
Möter du inte många irriterade personer som bländas av ditt helljus innan det slår av automatiskt?

Jag tycker att jag får en hel del blinkningar på mig när jag kör på det automatiska helljuset och antog att det blev ännu fler om man har extra ramp..

Då har jag ändå satt inställningen på snabb.
Jodå en del blir allt, det som verkar svårast för sensorn som styr detta att hantera är långtradare på motorvägen då halvljuset skyms av mitträcket och deras små positionsljus inte räcker för att trigga avbländning av mitt helljus.
Men det är det värt med tanke på ljuset när man är själv på vägen.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]