Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicklaslu
#1393434
Hej, har köpt ny bil för 2 veckor sen ca. V70 2016 D3 AUT
Efter några dagar stod det att jag behövde fylla på 0.5 liter olja, ringde firman direkt och dom trodde det kanske inte hade fyllts på nog vid servicen. Så jag fyller på 0.5 l med olja och fortsätter pendla, pendlar ca 12 mil om dagen. Igår började motor lampan och lysa gult, tog in den idag för att kolla felkoder och den gav fortfarande att det var låg oljenivå, nått med egr ventilen och en till sak som jag inte riktigt minns. Dom släckte felkoderna och sa att jag skulle prova köra vidare och om den börja lysa igen så skulle jag komma inom, direkt jag åker där ifrån så säger bilen åt mig att jag ska fylla på 0.5 liter olja igen??

Som tur har jag både garanti och försäkring från svenskbilhandlar försäkring i ett år, men undrar mest om detta kommer vara ett återkommande fel på V70 D3 2016??
#1393464
Jag hade bett företaget som sålde bilen av att tappa ur all olja sedan fylla på med rätt mängd.
Att bara hinka i olja vid varje varning är ingen lösning, snart finns det ingen som har koll på hur mycket olja det egentligen är i motorn.
Är det givaren som är defekt så kan för mycket olja skada motorn...
Är felkoder utlästa med VIDA eller något annat diagnosverktyg?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1393468
Tråkigt men inte helt ovanligt att den här motorserien börjar ta rejält med olja om man söker lite på forumet.
Exempel på tråd som slutar med motorbyte: viewtopic.php?f=70&t=149467

Igensotat EGR-system är också nära nog typ-fel på dessa motorer tyvärr. Finns massor av info på forumet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1393469
VEA spis antar jag, det där kan bli en följetong, jag skulle försökt få dom att ta tillbaka den, de där spisarna verkar ju bara fortsätta krångla när en gång har börjat.
#1393474
Är egr bytt på bytesksmpanjen som man kan få gjort på Volvo ÅF, eller var det bara D4?

Varför börjar vissa dra olja?

Vem har stått för kostanden för motorbyte?
#1393815
ja men isåfall om det blir motor byte är det ju bara bra för mig, jag har ju garantier och försäkring utan självrisk via företaget som sålde bilen, så får ju igentligen hoppas på moyorbyte isåfall!

Cotag skrev: ons 29 jul 2020, 20:52 Tråkigt men inte helt ovanligt att den här motorserien börjar ta rejält med olja om man söker lite på forumet.
Exempel på tråd som slutar med motorbyte: viewtopic.php?f=70&t=149467

Igensotat EGR-system är också nära nog typ-fel på dessa motorer tyvärr. Finns massor av info på forumet.
#1393818
har dock garanti och försäkring på hela bilen i ett år av firman som sålde den, så dom skulle ju täcka allt sa dom, är det fortfarande bättre att försöka lämna tillbaka den då?

Derank skrev: ons 29 jul 2020, 20:53 VEA spis antar jag, det där kan bli en följetong, jag skulle försökt få dom att ta tillbaka den, de där spisarna verkar ju bara fortsätta krångla när en gång har börjat.
#1393820
det var mekonomen som läste ut felkoderna, ska in med bilen nästa vecka så enligt företaget som sålde bilen var det bara att åka in till närmaste verkstad och fixa allt som behövdes fixas och så skulle mekonomen skicka faktura till försäkring bolaget
fjohan82 skrev: ons 29 jul 2020, 20:19 Jag hade bett företaget som sålde bilen av att tappa ur all olja sedan fylla på med rätt mängd.
Att bara hinka i olja vid varje varning är ingen lösning, snart finns det ingen som har koll på hur mycket olja det egentligen är i motorn.
Är det givaren som är defekt så kan för mycket olja skada motorn...
Är felkoder utlästa med VIDA eller något annat diagnosverktyg?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]