Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1336253
Oljan är ju samma oavsett om det står Volvo eller Borg Warner på flaskan, bara priset som skiljer.
https://www.lbmautoparts.com/main.aspx? ... l%20clutch

Är på bakaxeln Volvo bytt spec till samma som är i vinkelväxeln.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1336275
Hur länge det håller beror väl på en massa olika saker..

Min första pump dog vid 6000 mil, pump nummer 2 när bilen rullat 12.000 mil.

Kopplingslamellerna ligger i samma olja som pumpen och det är bara några deciliter så oljan blir snabbt förorenad.

Du kan se hur lamellpaketet ser ut på länken nedan.

https://motofocus.pl/wp-content/uploads ... waniu.jpeg
av mortimer
#1336278
VolvoB20: 6000mil för en pump låter lite. Vad har du för bil ? Har pumparna blivit bättre med åren ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1336301
mortimer skrev: sön 08 sep 2019, 19:19 VolvoB20: 6000mil för en pump låter lite. Vad har du för bil ? Har pumparna blivit bättre med åren ?
XC70 D5 Awd -13 Gen 5

Men den nya pumpen jag har nu har inte hållit bättre än den gamla tidiga modellen.

Men det är lite av ett lotteri för vissa håller längre.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1336317
VolvoB20 skrev:
mortimer skrev: sön 08 sep 2019, 19:19 VolvoB20: 6000mil för en pump låter lite. Vad har du för bil ? Har pumparna blivit bättre med åren ?
XC70 D5 Awd -13 Gen 5

Men den nya pumpen jag har nu har inte hållit bättre än den gamla tidiga modellen.

Men det är lite av ett lotteri för vissa håller längre.
Bara för att klargöra. Utifrån tidigare trådar utifrån detta ämne så har jag förstått att du använder dig av just fyrhjulsdriften på din XC70 mer än "normalbilisten". Så pumpen håller troligtvis betydligt längre än 6000 mil i väldigt många fall. Eller är jag ute och cyklar?

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av ER
#1336323
Tveksamt, pumpen kan paja om man är normalbilist också som inte använder fyrhjulsdriften mycket eller mindre ofta. Räcker med ej utfört oljebyte för att pumpen kan säga upp sig när den inte orkar pumpa runt längre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1336331
Petterlundstrom skrev: sön 08 sep 2019, 22:15
VolvoB20 skrev:
mortimer skrev: sön 08 sep 2019, 19:19 VolvoB20: 6000mil för en pump låter lite. Vad har du för bil ? Har pumparna blivit bättre med åren ?
XC70 D5 Awd -13 Gen 5

Men den nya pumpen jag har nu har inte hållit bättre än den gamla tidiga modellen.

Men det är lite av ett lotteri för vissa håller längre.
Bara för att klargöra. Utifrån tidigare trådar utifrån detta ämne så har jag förstått att du använder dig av just fyrhjulsdriften på din XC70 mer än "normalbilisten". Så pumpen håller troligtvis betydligt längre än 6000 mil i väldigt många fall. Eller är jag ute och cyklar?

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Nej den tiden är sedan länge över. Jag bor numera på en gård och det är traktorerna som används när jag hämtar större saker.

Båten har inte varit i sjön på många år.

Vi åker inte på hästtävlingar längre.

Bilsläpet är avställt och jag har inte kört annat än asfalterade vägar.

Så AWD har nog inte behövt kopplas in på åratal känns det som.

Är väl bara jag som har sjukt mycket otur.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1336567
Vi har ju en 2012:a, som har Haldex 4, och en 2016, som alltså har Haldex 5. Båda fungerar än. Den senare har gått 12000 mil. Jag har tänkt göra oljebyte i Haldex på den i år. Den gamle har fått ett oljebyte, men ska också få ett nästa år eller så. Den har gått 29000 mil.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1393797
Min XC70 MY13 har gått 6000 mil nu och jag ska byta olja i Haldexen, växellådan och styrservon. Jag kommer också byta bromsvätska. Jag har maskinskadegaranti, så det måste nog bli Volvo som gör jobbet, annars hade jag gjort allt själv utom växellådan. Det är bara bromsvätskan som har bytts på bilen tidigare.

Eftersom det är så pass enkelt att byta själv i Haldexen så kan det ju inte skada att göra det var 2000:e mil eller så framöver.

Att ”lufta” bromsarna och skicka på lite ny bromsvätska kan man ju göra vid vartannat hjulskifte. Med en sådan här blir jobbet mycket enklare, https://www.h2mracing.se/verktyg-c-2848 ... er-p-10900. Man fyller den med DOT4, kopplar på, trycksätter och sedan öppnar man nippeln vid oken och kopplar på en sådan här https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038111. Busenkelt.

Växellådan är lite knepigare och byta i, så det kommer en verkstad få göra vid nästa 6000 mil. Styrservon är inte så svår, men tar lite tid.

Jag kör ca 600-700 mil per år så jag byter motorolja en gång per år och det blir då ganska täta intervall.

Så mitt framtida oljebytarschema ser ut så här:
Motorlja 1 gång per år (dock max 1000 mil)
Bromsvätska en gång per år i samband med hjulskifte.
Servoolja 6000 mil
Haldex vartannat år eller 2000 mil
Automatlådsolja 6000 mil/ 8 år

Detta borde hålla grejjerna igång.

/Fredrik
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]